Handelsbanken kopierar fotbollsproffset – lanserar egen veckopengs-app för barn

VeckopengenHandelsbanken

Philip Haglund, grundare av Gimi. Foto: Alexander Donka

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kampen om att bli barnens digitala spargris är igång.

Trogna Breakit-läsare har kunnat följa Philip Haglunds framfart som techentreprenör. Förutom att vara fotbollsproffs, nu hos Sirius, så driver han sparappen Gimi (tidigare Veckopengen).

Kända investerare som Collector ventures har tryckt in tvåsiffriga miljonbelopp i bolaget, vars mål är att lära barn att hantera pengar. Enkelt uttryckt är appen en slags digital spargris, där föräldrar kan ge veckopeng till sina barn. Barnen kan i sin tur visualisera sparmål, och tjäna extrapengar genom att utföra uppgifter som att gå ut med hunden.

Men nu får Gimi konkurrens, kan Breakit berätta. Handelsbanken har i tysthet lanserat en ny app kallad "Handelsbanken Barn", som just nu beta-testas.

"Trenden är att föräldrar allt mer sällan har kontanter. Därför behövs ett digitalt sätt för att hjälpa barn att lära sig hantera pengar. Med barnappen kan vi som bank bidra med vår kunskap för att underlätta för föräldrar", säger Mats Olsson pressansvarig på Handelsbanken.

Appen ska funka som en digital spargris.

"Här kan barn och vuxna tillsammans hantera veckopeng, samt skapa sparmål och uppdrag för att tjäna extra pengar", heter det i appens beskrivning.

Än så länge handlar det om fiktiva pengar. Men tanken är att släppa på riktiga transaktioner framöver.

Kort sagt handlar det om en app som är mycket lik Philip Haglunds Gimi.

Han räds dock inte den nya konkurrensen.

"Jag vet inte vad som ligger bakom deras beslut rent affärsmässigt. Men det är bra för alla, samhället, barn och föräldrar, om vi kan få fler som hjälper barn att hantera pengar", säger han till Breakit.

Dels pekar Philip Haglund på att Sverige bara är en av appens marknader. Dels tror han att allt fler banker kommer att göra samma sak.

"Vi var först ut, och har många användare, men jag tycker att det är fullt naturligt att andra vill hjälpa föräldrar att lära sina barn om pengar", säger han till Breakit.

Gimi har nått närmare en miljon nedladdningar. Enligt Breakits uppgifter har man omkring 125.000-150.000 aktiva användare, på månadsbasis.

Än så länge är allt i appen gratis. Men Veckopengen filar just nu på en affärsmodell för framtiden.

"Det kommer vi att presentera längre fram", säger Philip Haglund.

 

 

Läs mer