Sök

Sociala medier överskattades – “För att skapa förtroende finns inga färdiga recept"

Sociala medierModeraternaSverigedemokraterna

Ann Heberlein, Katerina Janouch och Hanif Bali. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT & Fredrik Persson/TT & Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Stort genomslag på sociala medier behöver inte betyda stort genomslag i politiken.

Breakit har flera gånger under den senaste valrörelsen lyft fram hur politiska partier arbetat med sociala medier, eller vilka som lyckas bäst och sämst. Två partier som var stora på sociala medier är Alternativ för Sverige och Sverigedemokraterna, som underpresterade i valet jämfört med deras genomslag.

När valet var över kunde vi konstatera att "Argast vinner fortfarande på Facebook – inte i verkligheten".

Men många enskilda politiker har också gjort sociala medier till en plattform där de försöker nå ut med sina budskap. Men bara för att en politiker har ett stort genomslag på sociala medier måste det inte nödvändigtvis översättas till många personkryss inom den egna valkretsen. Det säger experter som Svenska Dagbladet har pratat med.

“Läxan är, att bara för att man är stor i sociala medier är man inte stor i verkligheten”, säger Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet till SvD.

Medborgelig samlings Katerina Janouch har totalt 50.000 följare på Twitter och Instagram, hon fick 344 personkryss, 75 stycken i Stockholms stads valkrets där hon är bosatt, enligt SvD. 

Moderaten Hanif Balis genomslag i sociala medier har Breakit skrivit om tidigare, han har 92.000 följare på Twitter och 30.000 på Instagram, med stort genomslag. Han fick 4.158 personkryss. Vilket är många kryss relativt sett, men mycket färre än antalet följare.

Två andra moderater med aktiva följarskaror är Ann Heberlein med 25.000 Twitter-följare och Richard Herrey med totalt 36.000 följare på Twitter och Instagram. Heberlein fick 2.312 kryss, vilket enligt SvD var cirka 1500 för få. Richard Herrey stannade på 771 personkryss i valet.

Problemen att sätta relationen mellan följare och personröster kan vara många. Det kan vara följare inte har möjlighet att rösta i den aktuella valkretsen, att de följer flera politiker och inte nödvändigtvis håller med personen, eller att det helt enkelt rör sig om falska konton. 

"Att ha en stor aktiv grupp betyder uppenbarligen inte att alla de röstar på dig. Twitterkyrkogården är stor. Man kan ha många följare, men det finns mängder av botar och konton som inte är aktiva", säger Marie Grusell.

Sociologen och universitetslektorn Mehrdad Darvishpour på Mälardalens högskola lyfter i intervjun med SvD fram vikten av tillit för att locka väljare.

“För att skapa förtroende finns inga färdiga recept. Det handlar om kött och blod och då är den mänskliga faktorn viktig, särskilt i en allt mer individualiserad värld. En persons möjlighet att mobilisera folk ökar med kontakten med väljarna.”

Läs mer