Kampen om flygbiljetter på nätet – så fungerar jämförelsesajterna

Flygresor.se Flygstolen Flyg
Kampen om flygbiljetter på nätet – så fungerar jämförelsesajterna

Foto: Unsplash.

Breakit

Så kallade metasökmotorer har tvingat reseindustrin att sälja flygstolar till förlust, i en from förhoppning att tjäna tillbaka pengarna på hyrbilar och försäkringar. Så vad händer egentligen under huven när du köper en resa?

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Texten publicerades första gången i september 2018.

Alla känner igen bilden: du trålar nätet efter flybiljetter, och nästan uteslutande hamnar du på en jämförelsesida. Metasökmotorer som Skyscanner, Momondo och flygresor.se blev nästa evolutionära steg efter att flygbolagen tappat både initiativ och försäljning till onlineresebyråer. 

“De kastade om hela dynamiken i branschen och tog förstaposition mot kunden. Onlineresebyråerna lyckades aldrig ta en sådan position, eftersom de har ett incitament att sälja en viss typ av resor med en viss typ av lönsamhet”, säger Erik Wikander, till ekonomipodden Kapitalet

Wikander var tidigare Nordenchef på den spanska onlineresebyrån Edreams, men jobbar idag på Lendify. 

Något decennium senare är den nya hackordningen cementerad. För att överhuvudtaget få sälja flygresor till priskänsliga konsumenter, måste flygbolag och resebyråer förse metasökmotorerna och i förlängningen konsumenterna med marknadens bästa priser. För ligger man inte högt upp i sökresultaten, så säljs inga biljetter. 

“Är du billigaste i pris vinner du en enormt stor del av affären”, säger Katarina Daniels, kommunikationschef på resebyrån Ticket. 

Hur billigt? Så billigt att marginalen på själva biljetten blir negativ. 

“Tar man väldigt heta linjer, som Amsterdam förra året, så väljer man att gå in ganska aggressivt för att få en stor del av kakan. Då går kostnaden upp för de klicken. Mycket beror på hur aggressiv man väljer att vara. Ganska ofta säljer alla aktörer flygbiljetter för ett lägre pris än inköpspris. Om vi köper in en flygbiljett från ett stort flygbolag, så kan vi sälja den till ett lägre pris och förlora på affären”. 

Ja, flygbolag och resebyråer betalar sökmotorerna för varje klick, vilket kan förse bolag som Flightmate – företaget bakom flygresor.se – med en omsättning på drygt 117 miljoner kronor. 

Kristoffer Rengfors, marknadschef på flygresor.se, berättar hur det fungerar: Så fort en kund gör en sökning på ett specifikt resmål, så går en förfrågan via kabel till alla anslutna flygbolag och resebyråer. Utan att veta vem spekulanten är, skickar säljarna tillbaka sina bästa priser – vilka idag förefaller vara lika förgängliga som orderböckerna på börsen.

“Flygbiljetterna prissätts dynamiskt av flygbolagen. De tittar och säger ‘det här flyget som går från Stockholm till Frankfurt, hur mycket betalt måste vi ha totalt för att det ska löna sig att ens flyga?’ Om någon sedan bokar en stol så ändras priset på hela flyget, så priset du får gäller bara i det exakta ögonblick som du får det”, säger Rengfors. 

Bara om någon påbörjar en bokning utan att slutföra den, kan marknadspriset plötsligt ruckas, eftersom flygbolaget under tiden har reserverat en stol som sedan plötsligt släpps tillbaka ut på marknaden. 

Så hur överlever man i den miljön? Lösningen, och i stor utsträckning också vinsten, ligger i tilläggsprodukterna: försäkringar, hyrbilar, hotellnätter och konsertbiljetter. 

“Våra analytiker är mer eller mindre som daytraders på börsen. Vi räknar hela tiden på vissa linjer. Finns det destinationer där många bokar hyrbilar, hur kan man addera det? Hur många kan man förväntas sälja om man pressar priset? Det är en enorm kalkyl bakom varje resmål och resa, till och med ned på enskilda avresedagar”, säger Katarina Daniels. 

Nästa steg i industrin, tror Kristoffer Rengfors på flygresor.se, blir att hjälpa konsumenterna jämföra industrins delvis snåriga bokningsprocedurer och regler. Fortfarande kan en resa på ytan verka billigare än en annan, trots att slutpriset blir högre på grund av kortavgifter och andra dolda kostnader. 

“Vi försöker med en sådan funktion där vi vill ta med alla de här priserna, där man kan söka med väskan inkluderad och så vidare. Det stora problemet är att flygbolagen har olika regler för vad som ingår. Så frågan är hur man jämför, det har blivit mycket svårare”, säger Rengfors. 

Så, till den viktigaste frågan. Hur ska man bära sig åt för att boka biljetter så billigt som möjligt. Den frågan har faktiskt sysselsatt en två ekonomer, vars slutsats blev: köp biljetten åtta veckor före avresa, på eftermiddagen. Och, tillägger Katarina Daniels, “tisdagar brukar vara bra”.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet – lyssna på hela avsnittet här.

Läs fler artiklar
LÄS MER