Star stables marknadsboss: "Här är nyckeln till ett starkt community"

Breakit - Star stables marknadsboss: "Här är nyckeln till ett starkt community"

Towe Boström

Reporter

Vad krävs för att locka över en halv miljon användare?

Under torsdagen går Breakits och Finanslivs event Fintech Stockholm av stapeln. Ett fullsatt event där vi tittar närmare på hur ny teknik och drivna entreprenörer förändrar finansbranschen.

Scenen gästades bland annat av Taina Malén. Hon är global marknadsdirektör på spelbolaget Star stable som gjort succé världen över med sitt digitala hästspel riktat mot unga tjejer.

I våras gick Nordisk film, som ägs av mediekoncernen Egmont, in med 160 miljoner kronor i Star Stable. Spelbolaget omsatte runt 160 miljoner kronor under förra året.

Star stables målsättning är att stärka och engagera unga tjejer. Teamet har skapat ett helt community kring spelet som bland annat innefattar chattar och böcker.

Men vad är egentligen nyckeln till att bygga upp ett starkt community med engagerade användare? 

Här är Taina Maléns bästa tips: 

• Bygg upp egna influencers

I dag samarbetar många bolag med, och lägger stora summor, på influencers. Star stable har valt bort det för att istället lyfta och skapa egna profiler, exempelvis sina utvecklare och praktikanter.

”Vi tror på att prata från fan till fan. Då pratar man med rätt ton. Vi har provat ambassadörer men det är jättedyrt och ofta inte trovärdigt".

• Involvera och engagera fansen i utvecklingen

”Vi träffar gärna fansen och de älskar när de får vara med backstage. Ett exempel är när vi hade en Youtube-livestream på två timmar där de fick vara med och designa en häst”.

• Rätt budskap i rätt kanal

Star stable är verksamma i flera sociala medie-kanaler, som Facebook, Instagram och Snapchat. Bolaget är noga med att ha rätt innehåll i respektive kanal.

”Vilken kanal ska vara underhållande och vilken ska vara informativ? Det gäller att hitta rätt och att våga testa”.

• Frångå inte din kärna

De satsningar som fallit mindre väl ut för Star stable är initiativ som inte hör till bolagets kärna. Det vill säga när man försökt införliva populära trender i spelet. Man har tittat på målgruppens beteende utanför spelet, istället för att samla feedback inifrån det.

Vill du läsa mer om hur Star stable jobbat för att bygga en community runt sitt spel? Här är en hel guide i samma ämne med Taina Malén. 

Läs fler artiklar
LÄS MER