Sök

E-handeln i Norden fortsätter öka – och mest handlar 30-plussare

Postnord

Carin Blom, e-handelsexpert på Postnord.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Postnord visar upp färsk statistik över vårt nätshoppande.
"Yngre handlar mer, men det är faktiskt inte den yngsta kategorin som toppar listan", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Den nordiska e-handelskonsumtionen ökade med 11 procent till 104 miljarder kronor under det första halvåret 2018, enligt rapporten E-handeln i Norden från det svensk-danska statliga företaget Postnord.

"Yngre handlar mer, men det är faktiskt inte den yngsta kategorin mellan 18 och 29 år som toppar listan. Konsumenter i åldersspannet 30-49 år har både mer köpkraft och e-handlar mest", säger Carin Blom som är detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Hon förutspår att åldersförskjutningen definitivt kommer att driva e-handelstillväxten i många år framöver i takt med att den yngre generationen som växt upp med digitalisering blir mer köpstarka.

Sex av tio nordbor, alltså 12 miljoner konsumenter, handlar på nätet varje månad.

Sverige har den högsta andelen konsumenter som handlar på nätet. Två av tre svenskar handlar i snitt varje månad, i jämförelse med cirka sex av tio i Norge och Danmark, och bara knappt hälften av de finländska konsumenterna.

Mest handlar svenska konsumenter i åldersspannet 30-49 år, där 76 procent näthandlar varje månad. I åldrarna 65-79 år är motsvarande siffra 47 procent.

Den mest populära varukategorin bland de nordiska kunderna är mode följt av media, hemelektronik och hälsa/kosmetika.

E-handeln står i nuläget för en betydande andel av tillväxten i den nordiska detaljhandelsbranschen.

Förutsättningarna för att sälja och köpa på nätet anses gynnsamma i Norden mot bakgrund av befolkningens höga e-handelsmognad, en hög internetpenetration, en välutbyggd infrastruktur och drivna e-handelsaktörer.

Läs mer