Sök

Kappahl tvingas införa maxköp från barnkollektionen Newbie

KappahlBarnhandel

Charlotte Högberg, Kappahls kommunikationschef. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Privatpersoner köper upp stora mängder av nyheter från märket Newbie. De säljer sedan kläderna vidare – till högre priser.

Kappahls barnklädesmärke Newbie har visat sig vara populärt bland konsumenter. Så populärt att butikskedjan har drabbats av fenomenet som i USA brukar kallar för scalping, det rapporterar ehandel.se.

Scalping innebär att privatpersoner eller någon annan aktör köper upp stora mängder av en viss vara som de sedan säljer vidare till högre priser. Facebook-konversationer som sajten har tagit del av visar hur man diskuterar problemet med att Kappahls limiterade kollektioner av märket ofta drabbas av det här problemet.

“Hur kan det vara okej att vissa personer köper på sig LAGER av populära nyheter från Newbie, genom att utnyttja tre för två, endast för att sälja det vidare för inköpspris plus frakt”, står det i en kommentar.

Problemet har blivit så stort att många inte får tag i produkterna. Nu försöker Kappahl lösa problemet genom att begränsa hur många exemplar man får köpa av varje produkt.

“Newbie är ett mycket populärt varumärke som möter en stor efterfrågan vid varje kollektionssläpp. Då vi vill att så många som möjligt ska få möjlighet att handla de populära Newbie-plaggen har vi valt att begränsa antalet plagg per hushåll i våra limiterade Newbie-kollektioner”, skriver Kappahls kommunikationschef Charlotte Högberg till Ehandel.se.

Läs mer