Anonyma källor vittnar: Tuff miljö på poddsystrarnas bolag

Breakit - Anonyma källor vittnar: Tuff miljö på poddsystrarnas bolag

Amanda Schulman och Hannah Widell. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

Tidigare anställda riktar skarp kritik mot Hannah Widells och Amanda Schulmans bolag Perfect Day.

Det blåser upp till storm kring poddstjärnorna Hannah Widell och Amanda Schulmans bolag Perfect Day Media, som bland annat har Bonnier som investerare.

Mediesajten Resumé har intervjuat åtta tidigare anställda som nu sågar företagets arbetsmiljö rejält. Källor vittnar bland annat om att personer delas upp i "A och B-lag" och att det råder en tuff företagskultur.

Resumé har även gått igenom en lista med 20 namn som lämnat Perfect Day under de senaste två åren. 

Hannah Widell säger till Resumé att hon tar uppgifterna på allvar men dementerar att det skulle finnas ett favoriserat lag på bolaget.

"Vi har haft och har fortfarande mycket att jobba med och under perioder när Perfect Day har växt eller omstrukturerats har det ibland lett till att saker som inte borde brista har brustit. I andra fall tror vi helt enkelt att det, precis som på andra arbetsplatser, ibland kan uppstå situationer där arbetsgivare och anställda helt enkelt är oense och där det enda rimliga är att gå skilda vägar."

Perfect Day har genom åren drabbats av en rad tunga avhopp. Bland personerna som har lämnat återfinns en rad chefer, bland annat vd:n Felicia Lagerwall, podd-profilen och den tidigare PR-ansvarige Daniel Redgert. Även PR-direktören Michaela Hamilton och Karin Hartelius Höglund, head of creative sales, har lämnat.

Problemen på bolaget uppges ha startat vid årsskiftet 2016/2017. Det var då bolaget köpte två frisörsalonger och startade sin skönhetskedja Daisy Grace. I maj förra året lämnade Hannah Widell och Amanda Schulman även sina operativa roller i Perfect Day Media för att satsa på Daisy Grace. 

Nyligen visade det dock sig att 15 frisörer sagts upp sig från Daisy Grace och att en av varumärkets två salonger i Stockholm stängts ned. Bolaget meddelade då även att de valt att byta spår och att man nu istället ska satsa på mindre så kallade ”Beauty-bars”

Perfect Day och Daisy Gracy har nu slagits ihop till en koncern.

"Vi hanterade inte den förändringen på ett bra sätt, saker gick för fort. Sedan dess har vi försökt justera för att organisationen ska fungera bättre", skriver Hannah Widell i ett mejl till Resumé.

Läs fler artiklar
LÄS MER