Sök

Klarnas fakturahantering kritiseras – ska träffa Konsumentverket

Klarna

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Personer har blivit överraskade när påminnelseavgifter eller inkassokrav dykt upp i brevlådan.

Fintechbolaget Klarna har blivit kritiserade för sin fakturahantering. Nu ska Konsumentverket träffa bolaget för att diskutera kundernas klagomål, rapporterar SVT. 


Det handlar om att personer som handlat via nätet upplevt att de inte fått den första fakturen och efteråt blivit överraskade när en påminnelseavgift eller inkassokrav kommit med posten.

Denna problematik har lett till ökade klagomål mot Klarna till Konsumentverket. Hittills i år har totalt 86 anmälningar kommit in att jämföra med 51 under hela 2016.

Konsumentverket siktar nu på att träffa Klarna, som själva uppger att man inte har varit otydliga med fakturan eller hur den utformats.

”All kommunikation som är kopplad till köpet sker till den mailadress som man angivit i samband med köpet. Till exempel orderbekräftelser, leveransinfo, alla detaljer kring betalningen och fakturan”, säger kommunikationschefen Johan Gustafsson till Sveriges Radio.

I ett mejl till Breakit skriver Klarna att det i själva verket är dem som har tagit initiativet till mötet. De menar att det är en typ av möten som de har löpande med myndigheter och på inga sätt någonting dramatiskt.

Läs mer