Sök

När Joakim och Jonna Lundell leker Big Brother dreglar mediehusen av avund

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Att se Youtube-stjärnorna Joakim och Jonna Lundell experimentera med liveformatet är en liten inblick i framtiden. Eller samtiden, för den delen.

Den som är intresserad av hur medier kommer att se ut i framtiden behöver hänga med i det här. Det är i denna värld medieskiftet nu sker.

Det är så klart inget nytt att ha dygnslånga sändningar. Det har skett både i etablerade medier och i Big Brother-hus. Men bland svenska Youtubers tycks det nu ändå vara början på en trend som säger en rad intressanta saker.

Det började förra helgen när Youtube-giganten Therese Lindgren förverkligade en idé om att sända ett dygn live från “en vanlig dag” i hennes och sambons hus. Med fasta kameror uppsatta i hörnen och på väggarna var tanken att mixa mellan vardagspysslande, husdjursgullande och några enstaka, fikande gäster. Det var slow-tv, men med en utveckling av den nära relation många redan känner till Therese Lindgren.

Dygnet lockade runt 800 000 tittarstarter på Youtube (Therese Lindgren återkom inte genast för en kommentar med mer detaljerad statistik).

Bara veckan senare, i helgen, valde Youtube-paret Joakim och Jonna Lundell att göra samma sak. Fast denna gång med extra allt. Slow-tv vändes till event-tv. Rörliga kameror i huset, grafik, synkar och ett hektisk schema riggades på kort tid. På besök kom hela tiden nya gäster, överraskningar (en babyshower för en höggravid Jonna kom i en lastbil) och på natten hölls en “spökjakt” live.

Resultatet? Nästan 1,6 miljoner tittarstarter på Youtube. Det är mycket. Jämför med de stora kanalernas valvakor veckorna innan. TV4 sände live på webben i 13 timmar under valdagen och samlade totalt 1,8 miljoner starter. Det är alltså bara 200.000 mer än familjen Lundell – trots att TV4 hade hjälp av en av Sveriges största mediehändelser.

Jag har själv fått tillgång till Lundells Youtubestatistik och det finns mer att lyfta här. Som att antalet samtida tittare för Lundells låg mellan 20.000 och 40.000. Eller att sammanlagd tittningstid (watchtime) var 30 miljoner minuter(!). Varje gång dessa 1,6 miljoner tittade, stannade de alltså kvar i snitt 18 minuter.

Det är skyhögt för svenska konton på Youtube.

Eller vad sägs om det enorma samtida engagemanget. Att följa kommentarsfältet var som att söka ordning i en myrstack. Totalt kom det in 369.000 kommentarer. Det är i snitt 256 kommentarer i minuten - i 24 timmar!

De här datapunkterna är viktiga, direkt avgörande. För de visar hela skillnaden på traditionella och nya medier. Medan traditionella förlitar sig på den passiva tittaren är det dessa aktiva tittare som de nya mediekanalerna lever på. De som delar, diskuterar och entusiasmeras.

Lundells engagemangsiffror skulle vara en dröm för vilket mediehus som helst.

Det är också viktigt att konstatera att det inte handlar om barn. Enligt Youtubes statistik är snittåldern 27 år. Vilket är en långt högre ålder än den nidbild som finns av Youtubestjärnans publik. Det säger också mycket om generella beteendeskiften.

Mest spännande är det att tänka att det här kan vara starten på en ny typ av underhållning. De stora kanalerna har länge kliat sig i huvudet kring hur de ska lyckas nå en ung publik och ständigt experimenterat. Men här sitter ett gäng i Norrköping och ett par i Stockholm och slänger ur sig format på några dagar som engagerar fler än vad Big Brother-format någonsin har gjort. Med en i jämförelse obefintlig budget.

Inte konstigt att den före detta dokusåpadeltagaren Joakim Lundell redan aviserat att just en realtidsshow i hans regi vore ett naturligt steg.

På Instagram skriver Joakim Lundell: “Jag vill alltså skapa ett online-program där jag kan ta rollen som producent och programledare och sända dygnet runt från ett hus tills en deltagare återstår. Har insett nu att varför kan vi inte skapa egna program när vi kan få mer visningar än tv?”

Det är en bra fråga. Och en rimlig fortsättning på det medieskifte som pågått länge, i en parallell medievärld.

Läs mer