Så gjorde hon sitt ridmärke Equestrian Stockholm till en succé – med hjälp av Instagram

Equestrian Stockholme-handel

Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"Vi lägger väldigt lite pengar på sociala medier, utan försöker hitta andra sätt att å ut", säger grundaren Johanna Ingelsson.


Johanna Ingelsson har varit hästtjej hela livet. Men hon kunde aldrig hitta några ridprodukter som hon gillade.

“Det var blaffiga loggor och boxiga modeller. Det kändes som produkterna var gjorda av män för kvinnor”.

Därför grundade hon ridvarumärket Equestrain Stockholm 2015. Nu, för det brutna räkenskapsåret 2018, omsatte bolaget 18 miljoner kronor och gjorde en vinst på en miljon kronor.

“Jag ville göra kläder och produkter som jag själv tyckte var snygga och som hade en mer ekologisk inriktning, för jag är lite miljönörd. Det fanns absolut inte då”.

“Vi letar efter material med mer nytänk, och tittar inte på andra ridvarumärken, utan mer på extremskidåkning och klättring”, säger hon.

Bland annat använder de sig av ett tyg där kaffesump vävts in i trådarna. Producenten som tar fram tyget har ett samarbete med Starbucks, där kaffekedjan skänker sin sump. På så sätt luktar ridkläderna mindre och behöver därför inte tvättas lika ofta.

Både kunder och återförsäljare har Johanna Ingelsson hittat via sociala medier, främst Instagram, där Equestrian Stockholm har 155.000 följare.

Hur har du gjort för att nå ut så bra där?

“Jag tillhör själv målgruppen och brukar tänka: Vad skulle inspirera mig för att följa oss? Det är väldigt viktigt att bilder och filmer är inspirerande. Vi har inte haft någon budget, men vi har bland annat jobbat med fotografer som är ‘up and coming’, så det har blivit samarbeten som varit bra för båda parter”, säger hon.

Idag samarbetar Equestrian Stockholm också med influencers och ryttare i olika länder, ibland betalt och ibland inte.

“Vi lägger förmodligen väldigt lite pengar på sociala medier om man jämför med andra företag. Vi försöker hitta nya sätt att nå ut istället. Våra kunder är till exempel ofta med i designprocessen, vi brukar fråga dem vad de tycker om olika produkter och de är med och väljer namn på dem. Det skapar ett mervärde”.

Idag finns produkterna i 20 olika länder och hos hundra återförsäljare. Under hösten kommer man satsa på att nylansera sin e-handel. Bolaget kommer också lansera en e-handelssajt som är helt inriktad på den tyska marknaden.

“Det talas mycket om att den fysiska handeln är på väg att dö ut, men för vår del är det bra att ha båda. Jag tror fortfarande att människor vill kunna känna på produkterna och testa dem”, säger hon.

Nyligen fick Johanna Ingelsson ett stipendium av amerikanska ambassaden för att växa i USA, där bolaget kommer att satsa mer nästa år. Hon vann också Founders alliance utmärkelse “Årets unga entreprenör” förra veckan.

Läs mer