Jack Dorseys nya annonsstrategi – så ska Twitter utmana Youtube

Breakit - Jack Dorseys nya annonsstrategi – så ska Twitter utmana Youtube
Foto: Mark Lennihan/TT.
Breakit
Breakit

Twitter ska locka videokreatörer med ett bättre annonserbjudande än videojätten Youtube.

Breakit
Breakit

Jack Dorsey meddelade att han blir permanent vd för mikrobloggsföretaget Twitter, för några dagar sedan. Nu börjar åtgärderna trilla in för att öka användarbasen.

Tidigare i veckan lanserade Twitter den nya funktionen “Moments” med vilken användare snabbt ska kunna ta del av tweetsen som det pratas mest om för tillfället. Förhoppningen är att locka fler användare som kanske inte kollar Twitter så regelbundet utan vill få en övergripande koll på vilka ämnen som trendar. 

Nu lanseras även en ny videoannonsstrategi som tar efter Googleägda Youtube. Innehållsskapare ska framöver kunna ladda upp sina videos till Twitter, som kommer att lägga till en kort “pre-roll”-annons framför klippen och dela annonspengarna med kreatörerna.

Twitter har inte på långa vägar samma volym av videos som Youtube har, men ska nu försöka konkurrera med videojätten i form av det här erbjudandet. Youtube behåller 45 procent av annonsintäkterna medan det sägs att Twitter endast kommer att ta 30 procent.

Läs fler artiklar
LÄS MER