Daniel Ek avslöjar tech-tricket som lurade våra hjärnor

Breakit - Daniel Ek avslöjar tech-tricket som lurade våra hjärnor
Fotomontage: TT och Unsplash.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Spotify-grundaren i öppenhjärtig intervju med Linkedin-grundaren Reid Hoffman.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Bättre än gratis. Det var målet när Daniel Ek bestämde sig för att försöka slå piraterna, och skapa en affärsmodell som kunde ta musikindustrin in i framtiden.

Det skulle gå, tänkte han, om Spotifys teknikteam lyckades skapa illusionen av att all världens musik redan fanns på din hårddisk. Men hur gör man det?

Daniel Ek berättar i Linkedin-grundaren Reid Hoffmans podcast "Masters of scale" att han hittade svaret i en bok. Daniel Ek hade läst att våra hjärnor behöver runt 200 millisekunder för att överhuvudtaget hinna uppfatta något.

Vänd på resonemanget.

Om musiken i Spotify skulle börja spelas inom 200 millisekunder från att du tryckt på play skulle vi bländas. Det skulle uppfattas som att musiken startade ögonblickligen – fast låten streamades via nätverket. Som om du hade allt The Pirate Bay hade att erbjuda nedtankat på din hårddisk.

Daniel Ek blev i det närmaste besatt av snabbheten.

"Jag sade till ingenjörsteamet att vi måste få ned det till 200 millisekunder. På den tiden, 2006, ansågs det vara galet", säger Daniel Ek i poddintervjun.

Dataingenjörerna, de flesta värvade direkt från KTH, slet dagar och nätter för att jaga den där siffran. Och de flesta av oss har nog levt i tron om att de lyckades.

Men i Reid Hoffmans podd avslöjar Daniel Ek att det helt enkelt inte gick.

"Vi fick aldrig det ned till 200 millisekunder konsekvent. Vi fick ned det till ungefär en halv sekund", säger han. 

För att ändå nå samma effekt iscensatte teamet en annan plan. Lite spetsigt kan man säga att Spotify lurade användarnas hjärnor med hjälp av ett visuellt trick.

Trots att musiken de facto inte började spela direkt såg det ut som att den gjorde det. Den lilla animeringen som visade att spelaren tuggade igång startades nämligen direkt.

"När du lät den börja röra sig innan det kom något ljud så uppfattade den mänskliga hjärnan det som omedelbart, även om det tekniskt sett inte var så", säger Daniel Ek.

Spotify släpptes brett i Sverige hösten 2008. I dag är Daniel Eks bygge världens största betalda streamingtjänst.  

Han menar att digitala entreprenörer tjänar på att ha ett väldigt tydligt slutmål för vad som egentligen ska skapa det där extra värdet för användaren, som gör att folk älskar produkten.  

"Det finns många saker du kan göra, och jag blev väldigt inne i alla detaljer för att skapa en fantastisk upplevelse som löste slutmålet. Jag var väldigt klar redan från början över att det behovet av att det skulle kännas som att du hade all världens musik på din hårddisk", säger Daniel Ek och fortsätter:

"När jag träffar entreprenörer i dag är det väldigt sällsynt att jag hör någon som kan artikulera vad slutstatusen på den produkten som de försöker att bygga är, och som kommer bli en enorm grej om du faktiskt lyckas lösa".

Spotify var från början "bara" en sökruta, och en sjukt snabb musikspelare. Det fanns inte ens en mobilapp. Daniel Ek fokuserade all kraft på en sak – snabbhet – och byggde först därefter på alla andra funktioner som vi är vana vid i Spotify i dag.

Läxan utifrån Daniel Eks erfarenhet är alltså följande.

Identifiera vad i din produkt eller tjänst som har potential att göra en enorm skillnad – och fokusera på att lösa just det.

Missa inte ljudboken "Sagan om Spotify" – som tar dig med bakom kulisserna på de första skälvande åren inne på Spotify. Där får du också möta kodgenierna som tog fram tekniken bakom Spotifys första revolutionerande tjänst.

Lyssna direkt på Storytel, Bookbeat eller Nextory.

Läs fler artiklar
LÄS MER