Sök

Lagerbolaget Vinden i samarbete med Clas Ohlson

VindenDigitaliseringhandel

Sebastian Wiberg. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Viktigt strategiskt samarbete för det nystartade bolaget.

Sebastian Wiberg har en bakgrund på det hajpade budföretaget Budbee, där han var en av de första anställda i företaget. 

Men när han skulle flytta ihop med sin flickvän förra året och båda två hade soffor som de absolut inte ville göra sig av med hittade han ett behov som behövde fyllas. Han saknade ett smidigt alternativ där man bara kunde hyra utrymmet som behövdes istället för hela rum.

I oktober förra året grundade han därför det digitala lagerföretaget Vinden. Målet är att förändra hur människor förvarar sina saker och hur olika utrymmen används. Kunden bokar i appen vad som ska lagras, sedan hämtar Vinden upp saken och kör det till sitt lager. 

Nu har Vinden inlett ett första större samarbete med prylkedjan Clas Ohlson.

Konkret ska saker som köps på Clas Ohlson kunna förvaras till rabatterade priser hos Vinden, dessutom kommer de i vissa butiker att sälja flyttlådor som ger gratis förvaring i en månad.

“Det är ett strategiskt samarbete där vi börjar i Stockholm för att undersöka marknaden, för att därefter rulla ut det successivt. Mer exakt hur det kommer att se ut kan jag inte kommentera”, säger Sebastian Wiberg, grundare och vd i Vinden.

Har Clas Ohlson investerat något i bolaget?

“Det kan jag inte kommentera i dagsläget.“

För Vinden innebär samarbetet med Clas Ohlson en rad fördelar enligt Sebastian Wiberg.

“Samarbetet gör att vi kan nå ut på marknader som vi inte hade klarat annars och det gör att vi kan expandera snabbare”, säger han.

Enligt Clas Ohlsons Sverigechef Fredrik Uhrbom är samarbetet ytterligare en tjänst och lösning som de kan erbjuda sina kunder.

“Att hålla ordning på och organisera sina saker är en viktig funktion i hemmet och en stor del av vår affär. Samarbetet med Vinden ger våra kunder ett ännu mer komplett erbjudande och vi ser fram emot att utveckla affären tillsammans”, säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.

Sedan någon månad tillbaka har Vinden även börjat rikta sig mot affärskunder och i Stockholm har de exempelvis Mojang och Joe and the Juice som kunder.

Läs mer