Så lyckas du med crowdfunding – tips från de bästa kampanjerna

Breakit - Så lyckas du med crowdfunding – tips från de bästa kampanjerna
Brit Stakston och Olle Lindén. Foto mitten: Flickr/epSos.de
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Allt fler startups satsar på crowdfunding för att finansiera sin entreprenörsresa. Men hur gör man egentligen för att lyckas?

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Hörlursbolaget Earin drog för drygt ett år sedan igång sin crowdfundingkampanj. Den blev Sveriges mest lyckade någonsin.

“Alla i bolaget jobbade på Nokia i Köpenhamn innan. När det lades ned var det många som pratade om att starta egna bolag och crowdfunda dem. Vi inspirerades av våra kollegor som kickstartade träningsklockan Leikr”, säger bolagets medgrundare Olle Lindén.

Bolaget tillverkar trådlösa hörlurar. Grundarna hade jobbat med sin prototyp i ett år innan de lanserade sin kampanj på sajten Kickstarter. När kampanjen var klar hade de samlat in över 12 miljoner kronor.

Själv menar han att de inte hade någon supertydlig strategi för att sprida kampanjen.

Det hade däremot mediestartupen Blank Spot Projekt. Brit Stakston, medgrundare och digital strateg på bolaget, förklarar att grundarteamet har haft fyra huvudsakliga fokusområden under sin kampanj.

“Det första var att vi redan från starten var supertydliga med vår idé. ‘Ge oss en miljon så ger vi er en sajt för utrikesjournalistik och två längre reportage’. Vi började hela kampanjen med sju timmar livesändning på vår sajt och fokuserade mycket på att få igång snacket”, säger hon.

En annan viktig del var att hela tiden kommunicera resultatet i kampanjen. Blank Spot-teamet berättade hela tiden för alla som ville lyssna om hur mycket de hade fått in, hur mycket pengar som saknades och hur mycket tid som var kvar.

“Den tredje delen var att vi var jättenoga med att vårda relationen med de som stöttade oss. Vi jobbade väldigt aktivit med ambassadörer och alla som gav pengar. Det var dels kändisar, men även en grupp som bakade bullar för att samla in pengar till oss”, berättar Brit Stakston.

Centralt för hela projektet var tesen att folk faktiskt är villiga att betala för kvalitetsjournalistik. Men grundarna lade även fokus på att göra det så lätt som möjligt för folk att faktiskt stötta dem.

“Det var den sista huvuddelen av kampanjen, ‘Stöd oss’! Vi gjorde det så enkelt vi kunde för folk att ge pengar. Bland annat såg vi till att kampanjen gick i mål kring löning. Folk har helt enkelt lite extra pengar då”, säger hon.

Alla som försöker samla in pengar är inte lika medietränade som en av Sveriges främsta digitala strateger.

Earins medgrundare Olle Lindén beskriver detaljnivån i beskrivningen av produkten som en viktig del av det bolagets crowdfundingframgång.

“Vi satsade på att vara så transparanta som möjligt. Vi berättade exakt hur långt vi hade kommit och hur produkten funkade. Vi lade upp långa beskrivningar av produkten och av vårt bolag. Jag tror att det är viktigt för att folk ska fatta att man verkligen kommer att kunna genomföra det man säger att skall göra”, säger han.

Tydligheten är något Brit Stakston känner igen men det betyder något helt annat hos Blank Spot Project.

“Vi hade inga detaljer alls. Vi slog nordiskt rekord i antal backare, och det gjorde vi på en idé om en reportagesajt. Vi var inte detaljerade men vi var väldigt tydliga i vår vision. Vi kan kvalitetsjournalistik och det kostar. Men vi tror att folk är villiga att betala för det. Nu har vi med kostnadsbilden under reportagen alla våra reportage för att visa vad pengarna faktiskt har använts till”, säger hon.

Metoden för att lyckas med en crowdfundingkampanj kan sklija sig mellan bolag men det finns några saker man verkligen inte får göra.

Olle Lindén på Earin tror att det framför allt är viktigt att be om lagom mycket pengar och motivera beloppet. Ber man om för lite kommer bolaget inte att gå runt. Ber man om för mycket kommer man inte att nå målet.

“Man måste ha koll på att man kan hålla det man lovar i kampanjen. Den måste genomsyras av att det här är på riktigt från start till mål. Sedan tror jag att det blir lättare ju längre man har kommit i produktutvecklignen”, säger han.

Enligt Brit Stakston är det allra viktigaste att inte förlora kontakten med de som stödjer en.

“Var enda en av de här personerna ger dig pengar för att du ska kunna göra det du vill. Man måste vara jättenoga med att ta hand om sina ambassadörer”, säger hon.

Läs även vår lista över de mest lyckade kampanjerna i Sverige.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel