Sök

Hannahs och Amandas digitala modemagasin lanseras på nytt

Perfect Day MediaDaisy Gracee-handel

Amanda Schulman och Hannah Widell. Foto: Press

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Har haft stora tekniska problem

Hannah Widells och Amanda Schulmans bolag Daisy Grace lanserade i november förra året det digitala skönhets- och modemagasinet The Routine.

Men tekniska problem satte snabbt stopp för satsningen. Sajten fick strax efter uppstarten ta en paus och det senaste halvåret har ett intensivt arbete pågått på redaktionen, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Amanda Schulman som är kreativ chef på Perfect Day Media-koncernen beskriver sajten som ett nyhetsdrivet magasin som uppdateras dagligen med aktuellt, nytänkande och inspirerande innehåll.

”På The Routine hittar man allt från skönhetsartiklar och djupgående intervjuer till rörliga tutorials och podcasts, med ambitionen att vara målgruppens guide i livsstilssdjungeln. Inom kort kommer även bloggar från stora namn inom livsstilssegmentet att publiceras på plattformen,” säger hon i ett pressmeddelande. 

I maj förra året gick systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman ut med att de lämnar sina operativa roller i Perfect Day Media. Anledningen var att de ville satsa fullt ut på livsstilsvarumärket Daisy Grace som i höstas tog in elva miljoner kronor i nytt kapital från Bonnier Ventures i utbyte mot 20 procent av aktierna. Daisy Grace värderades då till cirka 55 miljoner kronor.

I sommar har de båda entreprenörerna arbetat med att samla sina olika bolag i en koncern där bland annat Daisy Grace AB och Perfect Day Media AB ingår och där Bonnier skjutit till ytterligare kapital. 

Systrarna arbetar nu som operativa chefer i den nya koncernen.

"Vi tycker att media och e-handel hör ihop så det här ett otroligt naturligt steg. Vi tror att framtidens bolag ser ut på det här sättet och tror att det här gör att vi kan ta nästa steg och bli riktigt stora,” sa Hannah Widell till Breakit tidigare i veckan. 

Perfect Day Medias omsättning ökade från 52 miljoner till 64,5 miljoner mellan 2016 och 2017. Bolagets vinst minskade däremot från 1,75 miljoner kronor 2016 till 396.000 2017.

Även Daisy Grace omsättning ökade från 5,2 miljoner 2016 till 9,5 miljoner 2017. Bolaget, som är relativt nystartat, har däremot inte börjat gå med vinst. Istället ökade förlusten från 1,5 miljoner 2016 till kronor till 8,8 miljoner 2017.

Läs mer