Sök

"Icas köp av Min Doktor är inte alls konstigt – tvärtom"

Min doktorKryvårdcentral

Towe Boström om Icas köp av Min Doktor. Foto: TT, press och Jonas de Lange.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Att Ica-gruppen slukar en stor bit av nätläkaren Min Doktor får knappast Breakits Towe Boström att höja på ögonbrynen.
"För de digitala aktörerna kan just kopplingen till den fysiska vården komma att bli avgörande", skriver hon.

Pengarna fortsätter att regna över den digitala vården. Under morgonen stod det klart att Ica-gruppen investerar en halv miljard kronor i Min Doktor.

Att matjätten vill sluka närmare 50 procent av en av landets största nätläkare är inte alls så konstigt som det låter.

Strategin är enkel: Ica pumpar in pengar och låter Min Doktor ta över koncernens Minutkliniker. Det är mindre drop-in kliniker, som ligger i anslutning till Ica-gruppens dotterbolag Apoteket Hjärtat. 

Numera ska de kallas "Min Doktor-kliniker". 

Listan på fördelar för båda parter kan göras lång. Här är några uppsidor för Min Doktor:
 

  • Kapitaltillskottet, och en stark partner, är avgörande för att Min Doktor ska kunna klara av en storsatsning på fysisk vård. I andra vågskålen bollar bolaget även sin satsning på att erövra Europa. 
     
  • Insatserna har trissats upp. Inte minst från konkurrenten Kry som tagit in en halv miljard för att göra samma sak i Europa. Kry har även flaggat för att etablera fysiska vårdcentraler, men inte tagit steget ännu.
     

Här har Min Doktor alla möjligheter att ta ett rejält försprång.

Bland de aktörer som redan kombinerar fysisk och digital vård hittar vi bland annat Doktor.se, Doktor 24 samt vårdjättar som Capio. 

  • För de digitala aktörerna kan just kopplingen till den fysiska vården komma att bli avgörande. Flera pågående utredningar ger nätläkare anledning att svettas. Exempelvis regeringens ”Ordning och reda i vården” där man bland annat ser över vilken typ av vård, och hur, som ska erbjudas digitalt.
     

 Varför skulle de vänta – när de själva kan rita om spelplanen?

Liv Forhaug, Ica-gruppens strateg, sätter fingret på nätläkarnas problem. 

”De måste ofta hänvisa många patienter vidare, då har man inte kontroll och det blir ingen bra upplevelse för patienten så snart det krävs tester eller fysisk undersökning för att ställa diagnoser”, säger Liv Forhaug.

Liv Forhaug. Foto: Press.

Genom att etablera fysiska vårdcentraler stärker och legitimerar sig nätläkarna på marknaden genom att ta kontroll över hela vårdkedjan. Vi snackar alltså om innovativa, tuffa och välfinansierade bolag. Varför skulle de vänta – när de själva kan rita om spelplanen?

Men vad tjänar ICA-gruppen på detta då? 
 

  • Hälsa är hett och Liv Forhaug berättar att sektorn är ett prioriterat område för gruppen. Satsningen på klinikerna har hittills fallit ur väl och skapat fina synergieffekter.
     
  • Intresset för den digitala vården växer. Större aktörer kan då välja att göra som Amazon, att bygga eget, eller köpa in sig i och samarbeta med redan etablerade aktörer.


Två konkreta exempel är Axfood som startar nätapoteket Apohem och ägaren av Kronans Apotek som i sin tur har investerat i nätläkaren Doktor.se.

Liv Forhaug ser hur trenden med partnerskap i branschen ökar i takt med digitaliseringen.  

”Vi ser en allmän trend mot fler samarbeten. Det kan vara investeringar, samgång och uppköp”, säger Liv Forhaug. 

Betyder det här att Min Doktor backar bort från den digitala vården?

Tvärtom.

Min Doktors Nordenchef Jonas Vig har en vision om att göra de fysiska klinikerna till ”fysiska plattformar för digitala hjälpmedel”. Det vill säga lösningar som patienterna kan använda i hemmet. Utmaningar som en rad startups redan satt tänderna i. Titta bara på Coala Life som hjälper dig ha koll på hjärtat, eller Pilloxa som håller koll på din medicin.

Låter som bäddat för fler uppköp och samarbeten. 

Läs mer