Efter Postnords Wish-avgift: Kinesiska e-handeln har halverats

Breakit - Efter Postnords Wish-avgift: Kinesiska e-handeln har halverats
Postnords e-handelsanalytiker Carin Blom ser en kraftig dipp i handeln från Kina. Foto:TT/Pressbild
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Den totala e-handeln växte med 14 procent under andra kvartalet i år.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det visar Postnords senaste rapport om e-handeln i Sverige. Transportbolagets analytiker Carin Blom beräknar att e-handeln i år kommer omsätta ungefär 77 miljarder kronor. Störst än så länge är kläder och mode, enligt rapporten.

En viktig faktor som lyfts fram i rapporten är att allt fler väljer mobilen för sina e-handelsköp. I undersökningen uppger 28 procent av de svarande att de köpt något i mobilen under årets andra kvartal och mobilen står nu för ungefär 40 procent av all e-handel.

En intressant detalj i rapporten är e-handeln från Kina. När allt annat fortsätter växa har antalet svenskar som handlar från Kina halverats. Redan i maj kunde vi rapportera att antalet Kina-paket på Arlanda hade minskat drastiskt. Nu bekräftas alltså siffrorna i den nya rapporten.

Andra kvartalet 2017 hade 34 procent av e-handlande svenskar köpt något från Kina. I år var samma siffra 17 procent. Raset sammanfaller med Postnords införande av en egen avgift för paket utanför EU. Bakgrunden är de stora strömmarna med paket från aktörer som Wish och Ali Express. Samtidigt flaggar Postnord för att andelen Kina-paket kan komma att öka igen i takt med att Postnord fastställer avtal med olika aktörer. Sedan i våras finns ett avtal med Wish på plats.

För den inhemska e-handeln är det framförallt en punkt som fortfarande är ett sänke – logistiken.

Enligt rapporten vill 85 procent av e-handlande svenskar ha möjligheten att välja leveranssätt och så mycket som var fjärde e-handlande svensk har avstått från att köpa något för att de inte får välja leveransmetod.

"Konsumentmakten fortsätter att öka. Det är därför viktigt att förstå vad konsumenterna efterfrågar och drivkrafterna bakom beteendet. Valmöjligheterna inom leveranserna påverkar mer än vad man kan tro", säger rapportförfattaren Carin Blom, i ett pressmeddelande.

Läs fler artiklar
LÄS MER