På torsdagsmorgonen stod det klart att Ica-gruppen satsar cirka en halv miljard på det digitala vårdbolaget Min Doktor.
Ica går in med både pengar och genom att överlåta sina så kallade Minutkliniker, som i dag finns i anslutning till åtta apotek. Med sin nya delägare i ryggen satsar det digitala bolaget nu på att bli mer fysiskt. Det säger Min Doktors vd till Breakit.
"Planen är att Minutklinikerna ska bli rikstäckande.”
De kommer också att byta namn och framöver kallas “Min Doktor-kliniker.”
Klinikerna fungerar i dag som en mindre vårdcentral med generösa öppettider och ständiga drop-in-tider. Patienterna kan bland annat få hjälp av sjuksköterskor med lättare åkommor och vaccinationer.
”Det här blir ett perfekt komplement till vårt digitala erbjudande”, säger Jonas Vig.
Hur då?
”Ett bra exempel är om du har problem med öronen. Det är svårt för en läkare att titta på det över telefonen. Då kan patienten besöka en av klinikerna, bli undersökt av en sjuksköterska som sedan får konsultation av en läkare på distans. Det betyder att patienten får hjälp omgående.”
Ett annat exempel på hur Min Doktor kan kombinera sitt digitala erbjudande med det fysiska är att göra klinikerna till "fysiska plattformar för digitala hjälpmedel", förklarar Jonas Vig.
”Det handlar om hjälpmedel och verktyg som patienterna kan använda i hemmet. Exakt vilken typ av hjälpmedel det handlar om kan jag inte gå ut med än men det kan vara både nya och gamla innovationer”, säger han och fortsätter:
”Vi har också många idéer om hur vi kan arbeta mer förebyggande, men kommer att släppa planerna kring det längre fram.”
Precis som i dag är planen att klinikerna ska ha generösa öppettider och kunna besökas både under kvällar och helger. Min doktor planerar att öppna 10-15 kliniker om året och enligt Jonas Vig ska de framöver finnas över hela landet.
Min Doktor planerar att anställa hundratals nya sjuksköterskor men även annan personal till följd av den nya satsningen.