Primetime får 30.000 svenskar att spela live varje kväll – men vilka ligger bakom?

Primetime Frågesport Primetime
Primetime får 30.000 svenskar att spela live varje kväll – men vilka ligger bakom?

Grundarteamet bakom frågesporten Primetime. Martin Palm längst till vänster. Foto: Press

Johanna Ekström

Reporter

Så gick Primetime från noll till succé på bara några månader.

I mars sände de sin första livefrågesport i mobilen. Då för en publik bestående av några kompisar.

Nu, ett halvår senare, bänkar sig över 30.000 svenskar framför mobilen varje kväll klockan 20 för att tävla i Primetimes livefrågesport. Appen har passerat 170.000 nedladdningar i Appstore.

Hur gick det till?

“Vi har inte lagt en krona på marknadsföring, vi har inte ringt en enda tidning, vi har inte betalat en enda influencer. Vi har inte gjort någonting, utan folk tycker att det är så kul att de har spridit det”, säger bolagets vd, medgrundare samt programledare Martin Palm.

Primetime har helt enkelt lyckats bli en snackis i fikarummen och runt middagsborden. Programledarna (som är grundarna själva) blir numera titt som tätt igenkända på stan.

Varje söndag har de slagit spelarrekord (med undantag för valdagen). I helgen hade appen nära 45.000 spelare.

Frågesporten består av 11 frågor och den eller de som vinner får dela på någon tusenlapp.

Det hela började med att Petter Lindqvist, som drev ett produktionsbolag, fick kontakt med Daniel Weilar, före detta vd på Nyheter24 via ett basketforum. Där hade de "bollat" vilka egenskaper som framtidens medier bör innehålla och kommit fram till mobilt, live och interaktivitet.

När Petter senare sprang på den amerikanska förlagan HQ Trivia såg han potential direkt. Spelet hade alla de tre viktiga parametrarna, men det gick att förbättra.

Förutom Martin Palm, Daniel Weilar och Petter Lindqvist är även Tomas Jämtbäck, Johan Ribb och Fredrik Kilian med i grundarsextetten.

De har byggt appen och finansierat allt själva. En hel del jobb med tanke på att de sänt live varje kväll sedan mars. 

Planen är att ta in en större kapitalrunda under hösten, bland annat för att växa utomlands. Redan nu licensierar de tekniken bakom spelet till bolag i Schweiz och Tyskland.

Att locka investerare är knappast något problem, enligt Martin Palm.

“Både investerare och annonsörer kommer till oss, vi behöver inte göra någonting. De har inte sett sådan data som vi har tidigare. Dels vad gäller tillväxt men också när det kommer till hur många av de som laddar ner appen som faktiskt sedan använder den”.

“Apple brukar säga att 75 procent som laddar ner en app använder den en gång. Vi ser att över tre till fem dagar så spelar hälften av alla som laddat ner appen”.

Primetime-grundarna menar också att de har hittat ett unikt annonsformat.

“Vi har användare som sitter framåtlutade, som tittar, interagerar och underhålls av budskapet. Inget annat format är så effektivt att kommunicera genom. Men vi tar betalt för det”.

Hittills har man haft samarbeten med Mat.se, hamburgerkedjan Max samt spelbolaget Betsson (som går ut på att man kör ett sportquiz en gång per vecka utöver ordinarie spel). Vad det betyder i intäkter vill Martin Palm dock inte gå in på.

Primetime kommer dock vara restriktiva med vilka samarbeten man gör. Det för att inte tappa förtroendet bland spelarna.

Martin Palm talar om dem som fans.

“De är det viktigaste vi har. Vi kommer inte göra något samarbete som inte adderar till spelupplevelsen. Allt vi gör ska vara med glädje och glimten i ögat”.

Just det senare tror han också är ett av skälen till den snabba framgången. Spelarna märker att de som gör programmet har roligt, menar han. Allt är inte perfekt. De testar sig fram.

Han har en favoritanekdot från i somras. Då var en av frågorna vilken smak en Piggelin-glass har. Alternativen var päron, tuttifrutti eller banan.

De flesta svarade päron – och åkte därmed ut, eftersom rätta svaret är tuttifrutti.

“Efter programmet såg man hur folk hade kastat sig på Google för att söka på Piggelin. Jag tog en skärmdump på Google trends där man ser att sökningarna på Piggelin sköt i höjden den dagen”.

Någon gick även in på Piggelins Wikipedia-sida och ändrade texten till att “Piggelin är en isglass som smakar päron”, det ändrades senare tillbaka.

När det var dags för Primetime klockan 20 kvällen därpå medverkade GB:s produktchef.

“Vi hade ett filmklipp med honom där han med barsk röst berättade att han var produktchef för Piggelin, och att han kunde bekräfta att Piggelin smakar tuttifrutti. Sedan dess har det blivit något av ett internt skämt, folk lägger fortfarande upp päron i chatten när jag programleder”, säger Martin Palm.

Chatten, ja. Den ligger under själva frågesporten i appen och där kommenteras det i en rasande fart. Det går knappt att hänga med. Allt är inte helt rumsrent.

Men Martin Palm menar att det är viktigt att ha kvar den eftersom den bidrar till livekänslan.

“Haters gonna hate. Men den är en stor del av upplevelsen. Tack var den kan vi också plocka upp tendenser direkt, som med Piggelin, som inte hade varit möjligt annars”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER