Sök

Vd:n för Hannah och Amandas bolag Perfect Day Media har slutat i det tysta

Perfect Day Media

Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Felicia Lagerwall slutade som vd för poddstjärnorna Hannah Widell och Amanda Schulmans bolag Perfect Day Media redan vid årsskiftet, bara tre månader efter att hon tillträdde.

Efter en överenskommelse fick hon istället en tjänst som försäljningschef men nu har hon även lämnat den.

Förändringen har inte kommunicerats utåt utan blev känd genom en artikel i Resumé på tisdagseftermiddagen. 

Till Breakit säger Hannah Widell att bolaget inte försökt dölja händelsen utan att de bara inte hunnit kommunicera förändringen. 

"Vi har bara inte hunnit kommunicera eftersom vi jobbar så sjukt mycket. Men vi har varit helt öppna med det gentemot alla våra kunder. Det är inget vi har dolt på något sätt däremot har vi inte gått ut med en klassisk pressrelease."

Hannah Widell säger att vd:ns hastiga byte av tjänst inte handlade om en petning. 

"Under hösten kände vi att vi hade knäckt koden mellan e-handel och innehåll och under den här tiden började vi fundera över om det här verkligen ska vara två olika bolag."

Vid årsskiftet började beslutet om att slå ihop bolagen till en koncern växa fram.

"Då blev det naturligt för mig att gå tillbaka som koncern-vd och för Amanda att gå tillbaka som kreativ chef. Då kom vi överens med Felicia om att hon skulle bli försäljningschef på koncernnivå", säger Hannah Widell.

Varför har Felicia Lagerwall slutat helt på bolaget nu?

"Under våren har vi pratat jättemycket om det här och bollat fram och tillbaka om hennes tjänst och i maj kom hon fram till att hon ville gå vidare istället. Hon hade sett en plan framför sig att hon skulle vara vd för ett mediebolag och helt plötsligt, eller under den här tiden, så har vi utvecklat det till något annat."

I maj förra året gick systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman ut med att de lämnar sina operativa roller i Perfect Day Media. Anledningen var att de ville satsa fullt ut på sitt livsstilsvarumärke Daisy Grace som i höstas tog in elva miljoner kronor i nytt kapital från Bonnier Ventures i utbyte mot 20 procent av aktierna. Daisy Grace värderades då till cirka 55 miljoner kronor.

Daisy Grace AB och Perfect Day Media AB har nu slagits ihop i en koncern där Bonnier skjutit till ytterligare kapital. Hur mycket vill Hannah Widell inte gå ut med. 

"Vi tycker att media och e-handel hör ihop så det här ett otroligt naturligt steg. Vi tror att framtidens bolag ser ut på det här sättet. och tror att det här gör att vi kan ta nästa steg och bli riktigt stora."

Perfect Day Medias omsättning ökade från 52 miljoner till 64,5 miljoner mellan 2016 och 2017. Bolagets vinst minskade däremot från 1,75 miljoner kronor 2016 till 396.000 2017.

Även Daisy Grace omsättning ökade från 5,2 miljoner 2016 till 9,5 miljoner 2017. Bolaget, som är relativt nystartat, har däremot inte börjat gå med vinst. Istället ökade förlusten från 1,5 miljoner 2016 till kronor till 8,8 miljoner 2017.

Det har blåst rejält kring systrarnas verksamhet det senaste åren.

Våren 2017 kritiserades Hannah Widell och Amanda Schulman för marknadsföringen av sitt kosttillskott Hers. Kritikerna anklagade dem bland annat för att kringgå marknadsföringslagen för kosttillskott genom att be sina följare att skriva lovord om produkterna istället för att göra det själva.

I höstas uppmärksammade Breakit att Perfect Day använda felaktiga siffror i sitt säljmaterial kring Alex Schulmans och Sigge Eklunds podcast. Istället för 750.000 lyssnare som säljmaterialet påstod, visade mätningar från Libsyn att bloggen i själva verket hade 400.000 lyssnare. De felaktiga siffrorna ska även ha använts för andra Perfect Day-poddar. 

I oktober avslöjade systrarna att de slutar med Fredagspodden som de drivit under sex års tid. I januari lanserades en ny poddsatsning: "Hannah & Amanda Report" där systrarna skulle intervjua experter inom mode och skönhet. I maj meddelade systrarna dock att Fredagspodden är tillbaka. "Hannah & Amanda Report" hade lagts ner.

I mars i år stämdes Daisy Grace för varumärkesintrång. I stämningsansökan var det både tal om skadestånd och att Daisy Grace helt skulle tvingas sluta använda namnet. Den 17 augusti avskrevs målet och domstolen meddelade att parterna inget en förlikning. Innehållet i förlikningen – alltså om och isåfall hur mycket Daisy Grace har fått betala för att komma ur knipan – är inte känt. 

För bara några veckor sedan visade det sig att 15 frisörer har sagts upp sig från Daisy Grace och och en av varumärkets två salonger i Stockholm har stängts ned. Bolaget meddelade då att de väljer att byta spår och att de istället ska satsa på mindre så kallade ”Beauty-bars”

I slutet av augusti gick entreprenören och investeraren Isabella Löwengrip ut med att hennes liv skulle bli reality-tv. Serien “Being Bella” skulle produceras av Perfect Day Media och beskrevs som en mix av serierna The Office och Kardashian. Men i slutet av augusti visade det sig att serien skrotas. 

Läs mer