Sök

Därför är det dags för Spotify att ta upp kampen – med Ticnet

SpotifyTicnet

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Spotify-konkurrenten Pandora köpte igår biljettåterförsäljaren Ticketfly för 3,7 miljarder kronor. Nu borde Spotify följa konkurrentens fotspår.

Ibland när jag använder mig av Ticnet vill jag skjuta mig själv i huvudet.

Bokstavligt talat. 

Biljettbeställningarna hänger sig när det inte får hända, serviceavgifterna känns obegripliga sett till den service som sajten erbjuder och i mejlkorgen uppmanar de mig att köpa biljetter till någon musikal med Charlotte Perrelli – trots att mitt genomsnittliga Ticnet-köp kan härledas till hiphop och fotboll.

Ticnet känner uppenbarligen inte mig och biljettåterförsäljningen har uppenbarligen inte hängt med i utvecklingen.

Men situationen kan lyckligtvis vara på väg att förändras. I går stod det klart att den amerikanska Spotify-konkurrenten Pandora köper San Francisco-bolaget Ticketfly för motsvarande 3,7 miljarder kronor. 

Bolagets vd Brian McAndrews beskrev det som en ”game-changer” för musikindustrin.

Han kan ha en poäng.

Ett bolag som Spotify vet exakt vilken musik du och jag lyssnar på dagligen. De vet var jag befinner mig när jag lyssnar på låtarna och vilken tid på dygnet och året jag lyssnar på en viss genre.

Hade någon frågat mig vilken min favoritartist är hade jag förmodligen inte kunnat svara på frågan. Spotify, däremot, de vet.

Spotify känner mig.

Detta kan och bör de naturligtvis dra nytta av. För ett bolag som Spotify skulle en biljettfunktion innebära en ny och högst välbehövlig intäktskälla. Marknaden för musikströmning växer förvisso i snabb takt, men intäkterna är fortsatt ett problem för de digitala musikbolagen. Ju större de blir, desto mer blöder de.

Konsertbiljetter skulle potentiellt kunna bidra till att stoppa delar av den blödningen. Marginalerna må vara små, men biljettförsäljningen lever i högsta grad. 2013 omsatte den svenska konsertmarknaden 3,8 miljarder kronor. Det motsvarade en ökning med 13 procent jämfört med året innan. 

Med bra, relevant och välriktad annonsering – inuti en applikation som Spotify – kommer den kakan att växa ytterligare.

Garanterat.

Att erbjuda tips på relevanta konserter i mitt närområde, i appen, vore även ett enkelt sätt att skapa mervärde för mig som lyssnare. Istället för att leta efter konserter hade jag fått dem serverade. Så jobbar redan Jay Z-ägda musiktjänsten Tidal (inga jämförelser i övrigt).

Även ur ett arrangörsperspektiv är Spotify naturligtvis en svårslagen partner. Istället för att köpa relativt godtyckling annonsering via Facebook och Google i samband med en konsert skulle arrangörer plötsligt kunna rikta sin marknadsföring direkt till personerna som redan lyssnar på artisten. De skulle kunna få faktaunderlag för var och när en konsert bör arrangeras och hur stor den faktiska marknaden är.

Datan skulle ersätta magkänslan.

Att köpa Ticnet är knappast ett alternativ för Spotify. Ticnet ägs sedan 2004 av amerikanska Ticketmaster, som i fjol omsatte runt 13 miljarder kronor. Ingen liten spelare, med andra ord.

Ett mer kittlande scenario vore att Spotify bygger en egen biljettplattform och förändrar konsertförsäljningen i grunden. Det lär dessvärre inte hända. Ticketmaster ägs i dagsläget delvis av Live Nation, vilket i sin tur är Sveriges största konserarrangör. Utan Live Nation blir det svårt att erbjuda en heltäckande konsertplattform.

Det något tråkigare, men mest troliga, scenariot är därför att Spotify kommer att inleda ett samarbete med en existerande biljettleverantör. Exempelvis Ticnet.

Det kan jag också leva med.

Sämre blir det knappast.

Läs mer