Bara dagar innan valet försvann Facebook-sidan Forum Sverige. Efter att ha betalat för att nå ut under hela augusti var den plötsligt borta, vilket Breakit berättade om tidigare i veckan. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/7e7ec1f383d478c4d731831341c56fb0.png] Sidan utgav sig för att representera Sveriges ungdomar, men innehållet var skrivet på tafflig svenska – till synes översatt via exempelvis Google translate. MINISTERN KRITISK [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/7408ea9a04d350c16562ebae11939b21.png] Peter Eriksson (MP) är Sveriges digitaliseringsminister. Efter att ha tagit del av uppgifterna i Breakits reportage är han kritisk. "Facebook har gjort insatser men det är tydligt att det finns mycket mer att göra när det gäller sidor med otydliga avsändare och finansiärer", säger Peter Eriksson till Breakit. ZUCKERBERGS PUDEL Frågan har varit på tapeten sedan presidentvalet i USA 2016. Mark Zuckerberg kallade först idén om att utländska aktörer skulle ha använt fejkade nyheter på Facebook för att påverka valet för "galen". Han tvingades ändra sig. Hösten 2017 kröp det fram att över 100 miljoner amerikaner kan ha exponerats för innehåll från aktörer med kopplingar till Ryssland. Aktörer som köpt sig till räckvidd på Facebook för att skapa polarisering och påverka valet. Buzzfeed kunde dessutom visa att fejk-nyheter fick större spridning på Facebook än innehåll från de största amerikanska nyhetsmedierna. VALET I SVERIGE 2018 Inför riksdagsvalet i Sverige agerade Facebook proaktivt. I februari lovade bolagets nordiske kommunikationschef Peter Munster ett paket av åtgärder som skulle rullas ut. Det handlade bland annat om att annonsörer som vill aktivera politiska annonser skulle få dela med sig av mer dokumentation om sig själv, för att Facebook ska kunna verifiera dess identitet. > "Som ett globalt företag är vi fast beslutna att motverka negativa influenser > och säkerställa att vår plattform är en källa för goda demokratiska > möjligheter" Så sade Peter Munster, bolagets nordiske kommunikationschef. I augusti bjöd Facebook in svenska medier till Stockholmskontoret för att berätta om hur man jobbar med det svenska valet. "Vi svarar gärna på frågor kring vårt arbete, både på detta område och kring annat", skrev kommunikationschefen Lukasz Lindell. I fallet Forum Sverige vill han dock inte berätta vad som har hänt, trots upprepade förfrågningar. Facebook vill inte ens svara på om företaget har stängt sidan. Den bredare frågan är hur plattformen har lyckats. Har man kunnat hålla rent från utländska intressen, som under dold flagg vill påverka svensk politik? Lukasz Lindell uppger för Breakit att Facebook löpande bedömer den frågan. Det sker i samarbete med experter och myndigheter, som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samt Valmyndigheten. "Vi har inte identifierat några indikationer av koordinerad utländsk påverkan med mål att influera det svenska valet på Facebook som föranleder några förändringar i vår nuvarande strategi", skriver Lukasz Lindell i ett mejl till Breakit och fortsätter: "Men vi är fortsatt redo att justera den bedömningen när som helst hela vägen fram till valdagen". KRÄVER EXTERN GRANSKNING Organisationen Skiftet har inför valet tagit hjälp av 350 "annonskollare" runt om i Sverige. > "Allt tyder på att det är någon utifrån som har försökt att påverka valet" > > Via ett tekniskt hjälpmedel har de skrapat Facebook på politiska annonser, som > sedan samlats i en sökbar databas. Bland annat fastnade fem annonser från Forum Sverige i annonskollens nät. "Allt tyder på att det är någon utifrån som har försökt att påverka valet", säger Lisa Gemmel, kampanjansvarig på Skiftet. Organisationen kräver en av extern granskning av Facebook, samt åtgärder som stopp för annonser utan spårbara avsändare.