Traderas vd Stefan Öberg vände storförlust mot vinst

Breakit - Traderas vd Stefan Öberg vände storförlust mot vinst
Foto: Pressbild/Istockphoto
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Räknar med starkt tillväxt även 2018.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

För fem år sedan såg det mörkt ut för auktionssajten Tradera. Förlusterna växte och användarna flydde.

“Det var verkligen jätteilla. Vi var i ett läge där vi var tvungna att vända eller stänga,” säger bolagets vd Stefan Öberg till Breakit.

Det var också i det här skedet som Stefan Öberg klev in som vd.

Han har nu ägnat fem år åt förändringsarbete och den senaste tiden har ett tydligt resultat synts. Auktionssajten som var på väg mot konkurs har gått från förlust på 35 miljoner kronor till 27 miljoner i vinst på fem år.

Stefan Öberg förklarar att Traderas problem 2013 handlade om att man hade lämnat sajtens kärnaffär. Den forna auktionssajten hade sneglat för mycket på amerikanska jättar som Amazon och Ebay och försöket att kopiera dem var inte framgångsrikt.

“Tradera hade blivit en marknadsplats där allt fler nya produkter såldes till fullpris och det var inte det kunderna ville ha. De ville köpa unika saker eller göra fynd men möttes av ett standardutbud”, säger Stefan Öberg.

Han berättar att den första åtgärden för att rädda Tradera handlade om att sålla ut de nya produkterna och att säga upp avtal med de som sålde nya produkter till fullpris.

Man analyserade också vilka grupper som var värda att fokusera på och kom fram till att det fanns två: De som bara vill köpa billiga saker, till exempel begagnade barnkläder – och de som letar efter något unikt, en rosa skinnjacka eller en Louis Vuittonväska från några kollektioner tillbaka till exempel.

“Vi kom fram till att det är väldigt svår att vara något för alla. Amazon kan vara det men det är få bolag som kan ta den positionen. Det är bättre att nischa sig”, säger Stefan Öberg som förutom att gå tillbaka till Traderas kärnverksamhet också valde att minska bolagets personalstyrka rejält.

“Vi har minskat från 70 till 38 anställda men jag tycker ändå att vi är mer produktiva nu. Vi använder bättre verktyg och jobbar smartare”, säger Stefan Öberg.

Han förklarar att man bland annat har gått över till molnbaserade servrar, och har gjort sajtens förstasida personaliserad och automatiserad. Dessutom är marknadskommunikationen nu baserad på kundens sökningar, så att kunden bara får det innehåll hen är intresserad av.

I takt med förändringarna har också förlusten vänts till vinst samtidigt som omsättningen har ökat. 2016 gjorde Tradera en vinst på 14 miljoner kronor och 2017 landade vinsten på 27 miljoner kronor. Omsättningen ökade från 186 miljoner kronor till 200 miljoner kronor. Även försäljningen på sajten har ökat från 1,55 miljarder kronor 2016 till 1,7 miljarder kronor 2017.

“Vi räknar med samma tillväxt även 2018”, säger Stefan Öberg.

Planerna framöver är att hitta nya nischer och att expandera på andra marknader, framförallt inom norden.

Vilka andra nischer tänker ni på?

“Teknikprylar, som mobiltelefoner datorer och Ipads, såldes för 70 miljoner  på Tradera i fjol så vi tittar på hur vi kan bli bättre inom den kategorin. Vi ska också titta på om vi kan auktionera ut konkurser av exempelvis byggföretag och har även funderat på bilmarknaden.”

Men just bilmarknaden blir svår för Tradera som tycker att de skiljer sig jämfört med exempelvis Blocket, Facebook Marketplace och Shpock eftersom de fungerar som en e-handel där användarna slipper göra upp affären analogt.

“Möjligen skulle vi kunna sälja mer veteranbilar och unika bilar på Tradera", säger Stefan Öberg.

Hur ser du på framtiden och konkurrensen på begagnatmarknaden?

“Jag tror att trenden när det gäller att köpa begagnat och att värna om miljön håller i sig och kommer fortsätta växa. Samtidigt växer e-handeln vilket gynnar oss. De konkurrenter som kan utmana är andra som satsar på nischade marknader och som gör det riktigt bra. Det finns flera uppstickare som vi håller koll på, till exempel The Pasta Haters, som satsar på begagnade kläder.”

Tradera köptes upp av Ebay 2006. Under 2015 delades Ebay och Paypal upp i två fristående bolag. Tradera ingår sedan våren 2015 i Paypal. 

 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER