Sök

Danads köper upp IT-konsulten Backbone: "Underlättar betydligt"

DanadsAnnonseringAdtech

Medgrundarna av Danads från vänster: Peo Persson och Istvan Beres. Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det svenska annonsteknikbolaget växer.

Danads är en startup som vill förändra den digitala annonsindustrin. I en tid av ineffektivt fysiskt sälj och osäkra automatiska annonssystem – som riskerar att släppa igenom otillåtna annonser – har bolaget skapat en lösning som ligger någonstans mittemellan.

Vill du exempelvis annonsera på en specifik sajt – så som Bloomberg – så hjälper Danads system dig hitta och boka lediga annonsutrymmen. För detta tar startupbolaget mellan 1,5 och 5 procent av annonsintäkterna, plus en licensavgift.

Nu har techbolaget, som bland annat har kända kunder som just Bloomberg och Ebay, köpt upp en av sina samarbetspartners: Backbone consulting. Det förvärvade bolaget jobbar med integreringar av annonssystem.

När någon väl köpt Danads produkt innebär det nämligen mycket arbete för att integrera produkten i kundernas befintliga tjänster och system.

“Nu behöver vi inte investera i att integrera mot annonsservers för det har redan gjorts. Det här gör att vi halverar vår implementeringstid. Det underlättar betydligt”, säger Peo Persson, medgrundare av Danads.

Hur mycket köpeskillingen landade på berättar inte parterna. Enligt branschkällor till Breakit går IT-konsulter brukligen för drygt 1 gånger omsättningen och förra året omsatte Backbone consulting 7 miljoner kronor. Betalningen sker dels kontant och dels i Danads-aktier.

Förra året omsatte Danads bara 1,5 miljoner kronor men under 2018 har man fått en flygande start, berättar Peo Persson.

“Vi ligger enligt budget för 2018 och räknar med att gå break-even någon gång i mitten av nästa år”, säger han.

Just nu ligger bolaget på en omsättning på över 1 miljoner i månaden.

Läs mer