Elevenate tar in 18 miljoner – ska satsa på e-handel

Mode Sport Investering Kläder
Elevenate tar in 18 miljoner – ska satsa på e-handel

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Vill ställa om för att bli ett internationellt livsstilsvarumärke.

Det Årebaserade företaget Elevenate utvecklar och säljer funktionskläder med fokus på alpin skidåkning. Nu tänker företaget bredda sitt varumärke med kollektioner för fler årstider och göra en kraftig satsning mot e-handel.

För att lyckas med det plockar företaget in 18 miljoner kronor i en nyemission. Almi Invest har investerat 4 miljoner i rundan där Inlandsinnovation, Oscarson Invest och Furnigroup också deltar.

“Bolaget vill genomföra en positionsförändring, från att enbart erbjuda skidkläder till att bli ett livsstilsvarumärke med kollektioner för flera årstider. Elevenate befinner sig i ett intressant skede”, säger Kristofer Öhman, Investment manager på Almi Invest i ett pressmeddelande.

“Elevenate sjösätter nu en ambitiös profilerings- och tillväxtplan och tar in rejält med kapital för att exekvera på den planen. Vi ser god potential i både bolaget och investeringen.”

De viktigaste marknaderna för företaget är Sverige, alpländerna och USA. Under 2017 omsatte bolaget 23,6 miljoner kronor, med ett minusresultat på 4,2 miljoner.

“Vi är väldigt glada över att ha fått in nya investerare, däribland Almi Invest”, säger Elevenates vd Martin Netinder och fortsätter:

“Deras kapital och kompetens kompletterar våra befintliga ägare och gör att vi kan fokusera på vår strategi att ställa om bolaget från ett litet skidvarumärke till ett internationellt livsstilsvarumärke. Digitaliseringen av vår bransch går mycket fort, och med tillförda resurser kan vi bland annat ta ett helt nytt grepp om vår kommunikationsplattform.”

Läs fler artiklar
LÄS MER