Sök

Källa: Amazons lansering i Sverige kan dröja

Amazone-handelAmazon

Foto: Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Spekulationerna om Amazon fortsätter. Ska lanseringen i Sverige skjutas upp?

Förra veckan skrev jag en krönika om mina försök att få information kring den mycket hemliga amerikanska e-handelsjättens intåg i Sverige.

Det jag då fått veta var att en rekryterare från bolaget kontaktat min kompis, som är översättare, med ett jobberbjudande. Flera av hennes kollegor hade också blivit kontaktade.

Jag hade också pratat med Postnord, som redan i somras sa till Breakit att Amazon kontaktat dem och flera andra nordiska logistikbolag med en förfrågan om hur logistiken kan lösas när bolaget etablerar sig i Sverige.

Därifrån fick jag den här gången besked om att det finns en dialog mellan Postnord och Amazon, bland annat eftersom Amazon har varit kund hos Postnord i över tio år. Angående e-handelsjättens planer att lansera i Sverige i år fick jag däremot inga besked.

“Jag vet lika lite som du. De är sparsamma med information. Vi får väl se i höst”, sa personen jag pratade med.

I slutet av min krönika bad jag om tips från er läsare. Jag skulle verkligen överdriva om jag skrev att min mejlkorg har översvämmats av spännande information sedan dess.

Jag har fått några mejl med olika bud men, precis som tidigare har inget av tipsen, gjort mig särskilt mycket klokare.

Häromdagen pratade jag med en källa som borde kunna ha information. Hen sa att jag nog inte skulle räkna med en lansering till Black Friday utan att det är mer troligt att det dröjer.

Nu verkar Di Digital ha fått liknande uppgifter.

”Min bild är att Amazon har haft svårt att hitta rätt folk i Sverige. Jag har talat med en person som blev uppringd av en sydafrikansk headhunter för ett par veckor sedan angående ett jobb inom onlinemarknadsföring på Amazon i Norden. Bilden var att Amazon inte skulle hinna med en lansering i år”, säger en person inom den svenska e-handelsmarknaden som vill vara anonym till Di Digital.

Även Apoteas grundare Pär Svärdson är inne på samma spår.

”Ska man lansera tjänsten innan Black Friday måste det ske de närmaste veckorna. Man måste hinna lösa de problem som uppstår innan man kommer upp i riktigt stora volymer”, säger han till Di digital.

Läs mer