Sök

Paradox Interactives vd Ebba Ljungerud: "Prata mer om hur mycket tid och pengar barn lägger på spel"

Paradox InteractiveParadoxspelbranschen

Ebba Ljungerud på Breakits event Game tech 2018. Foto: Towe Boström

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ebba Ljungerud anser att spelbranschen kommer att behöva adressera problemet de närmaste åren.

Sthlm Tech Fest är i full gång och Waterfront Hotel fylldes under måndagen med människor från hela techvärlden. När en handfull spelprofiler klev upp på scenen i den stora salen under förmiddagen för att prata om framtidens spel, flödade spådomarna. Bland paneldeltagarna fanns Ebba Ljungerud, vd för Paradox, Pim Holfve, vd för Avalanche Studios och Kings medgrundare Thomas Hartwig

Kinas potential var ett återkommande diskussionsämne, liksom vikten av att finnas på många plattformar. 

Varje deltagare hade med sig ett antal framtidsspaningar som skulle diskuteras och en punkt skapade lite extra mycket diskussion mellan deltagarna i panelen.

Ebba Ljungerud tog nyligen över rollen som vd i Paradox Interactive från tidigare vd:n Fredrik Wester.

På Sthlm Tech Fest lyfte hon fram framförallt en sak som hon tycker att spelbranschen kan lära sig från bolag inom betting- och kasino. Dit hör att lyfta frågan huruvida människor lägger för mycket tid och pengar på spel. 

“Jag är förvånad över att vi pratar så lite inom industrin om hur mycket tid och pengar barn och äldre spenderar på spel. Vi reflekterar inte så mycket över det och jag tror att inom tio år så kommer vi att behöva göra det", säger hon och fortsätter:

"Jag kommer från hazardspelsindustrin och där pratar man så mycket om det här och det är en del om hur man driver sina affärer, men inom tv-spel pratar vi inte om det alls.”

Hon tillägger att det är hennes åsikt och att den är något kontroversiellt inom industrin. Till och med inom Paradox.

“Min personliga åsikt är att du äger din egen tid och dina pengar och du kontrollerar det. Men när du producerar någonting så har du ett ansvar över hur du kommunicerar runt det.”

Från övriga deltagare i panelen fick hon både mothugg och medhåll och det verkar sannerligen som att det är en kontroversiell fråga för den skapade panelens längsta diskussion. Det handlade både om att personer hade ett eget ansvar, men också att det här var ett problem som började bubbla upp inom sociala medier och andra delar av techvärlden.

Vad tjänar en anställd på Paradox interactive? Breakit har kollat in snittlönen för de anställda.

Läs mer