Sök

Indiskas e-handel ökade med 50 procent under sommaren

Indiska

Karin Lindahl, vd på Indiska. FOTO: Press

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

"De förändringar vi arbetat stenhårt med sedan i vintras börjar äntligen bära frukt".

Indiska är en av alla klädkedjor som har haft det riktigt kämpigt när kunderna överger de fysiska butikerna. Det senaste räkenskapsåret visade bolaget upp ett nettoresultat på minus 33 miljoner kronor. 

För att komma till rätta med försäljningskrisen så storsatsar Indiska på sin e-handel, något som verkar ge resultat. Sommarförsäljningen gick spikrakt uppåt – trots extremvärme. Mellan maj och juli ökade e-handeln med 50 procent, enligt ett pressmeddelande. 

Den totala försäljningen under sommaren ökade med 14 procent jämfört med maj-juli föregående år. Resultatet för e-handeln toppade i juli med en tillväxt på 80 procent och sajten nådde nära 1 miljon besökare. 

”Det känns fantastiskt att de förändringar vi arbetat stenhårt med sedan i vintras äntligen börjar bära frukt. Sommarens stora kampanj som frontats av Linnea Henriksson har tagits emot oerhört väl av våra kunder. Utöver detta har båda våra försäljningskanaler – säljare i butik och ansvariga för e-handeln, jobbat stenhårt under sommaren och agerat snabbfotat”, säger vd Karin Lindahl.

Stilindex senaste rapport har pekat på minskad klädhandel med 4,5 procent i Sverige.

Läs mer