Sök

Zmarta group breddar utbudet – vd Björn Lander: "Med Insplanet och Elskling är vi ledande i Norden"

Zmarta GroupInsplanetPrivatekonomi

Björn Lander. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Fortsatt expansion i Norge och Finland.

Under morgonen stod det klart att jämförelsetjänsten Zmarta group köper upp Insplanet för 175 miljoner kronor. För Zmarta group innebär köpet av Insplanet att de breddat sitt erbjudande mot konsumenter med en jämförelsetjänst för försäkringar.

Samtidigt som de stärker sig ytterligare i konkurrensen mot mediejätten Schibsted.

“Det har varit en del av Zmarta groups strategi att vi vill bli den största och bredaste digitala jämförelsetjänsten för konsumenters privatekonomi. Det känns naturligt att ha med försäkringar i det erbjudandet”, säger Björn Lander, vd på Zmarta group.

Med sina jämförelsetjänster som riktar in sig på lån, försäkringar, el och sparande tycker Björn Lander att de har en unik position i Norden och till viss del även i Nordeuropa.

“Det är väl Schibsted och deras portföljbolag som är de största konkurrenterna. De har också satsat hårt inom den här området, det är de som är vår utmanare”, säger han.

“Med Insplanet och Elskling, som också är en del av Zmarta Group, är vi ledande i Norden i vårt segment.”

Nu ska köpet av Insplanet gå i lås och bolaget ska integreras i Zmarta group. Sen börjar arbetet med att arbeta in och utveckla de senaste förvärven. Fortsatt expansion med fokus på försäkringar i Norge och Finland är en del av den planerade expansionen.

“Vi fokuserar på att utveckla vidare på det vi har internt. Vi ska jobba med produktutveckling, bygga vidare på vårt varumärke och fortsätta öka vår kundnytta”, säger Björn Lander.

“Vi gillar det vi sett i Insplanet. De har en stark ledning, en sund affärsidé och är ett välmående bolag som växer och delar samma grundidé som Zmarta med att vi tror på kundnytta och transparens.”

Läs mer