Bakslag för Hannah Widell och Amanda Schulmans satsningar på Daisy Grace

Perfect Day Media Daisy Grace e-handel
Bakslag för Hannah Widell och Amanda Schulmans satsningar på Daisy Grace

Hannah Widell och Amanda Schulman. Foto: Anders Wiklund / SCANPIX.

Caroline Englund

Reporter

15 personer har sagts upp. Nu satsar de på nytt koncept.

I maj förra året lämnade systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman sina operativa roller i bolaget Perfect Day Media, som de själva startat. Anledningen var att de ville satsa fullt ut på sitt livsstilsvarumärke Daisy Grace.

Affärsidén handlar om att sälja livsstilsprodukter och kläder och att erbjuda behandlingar på salonger. Det finns också en redaktionell satsning. I slutet av 2017 gick Bonnier Ventures in med elva miljoner kronor i bolaget i utbyte mot 20 procent av aktierna. Daisy Grace värderades då till cirka 55 miljoner kronor.

Nu visar det sig att satsningen stött på problem. 15 frisörer har sagts upp och en av varumärkets två salonger i Stockholm har stängts ned, skriver Resumé.

“Under de två år som gått har vi upptäckt att vi inte var så bra på att driva frisörsalonger. Det är aldrig roligt när någon behöver lämna sitt jobb men det blev en för stor krock mellan vår vilja att satsa på kortare behandlingar och det hantverk som faktiskt frisöryrket innebär och jag tror att man som frisör vill och ska jobba någonstans som har förmågan att satsa på ens yrke”, säger Hannah Widell till tidningen.

Systrarna byter nu spår och kommer att fokusera på vad de kallar för sitt beauty bar-koncept med behandlingar som pedi- och manikyr samt makeup och styling. En sådan “bar” öppnade redan i maj på Åhlens city i Stockholm.

Planen framöver är att öppna upp ytterligare barer runtom i Sverige. Samtidigt har bolagen Daisy Grace AB och Perfect Day Media AB slagits ihop i en koncern där Bonnier skjutit till ytterligare kapital, skriver Resumé. Hur mycket pengar Bonnier har gått in med vill Hannah Widell inte avslöja.

Läs fler artiklar
LÄS MER