Sök

Krisen för nyproduktion på bostadsmarknaden – en jackpott för Hemnet

Hemnet

Foto: TT

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Hemnet har tjänat på den skakiga bostadsmarknaden.

2017 var ett skakigt år på bostadsmarknaden, inte minst för byggbolagen som har haft svårt att sälja nyproduktion "på ritning".

Den sviktande marknaden har gjort potentiella bostadsköpare mer tveksamma till att signa upp sig för bostäder som bara finns på planeringsstadiet.

Det i sin tur har bland annat lett till att lyxbostadsutvecklaren Oscar Properties har tvingats vinstvarna samt att Axxonen properties tvingats lägga ner helt.

"För några år sedan var marknaden för nyproduktion stekhet. Det räckte i princip med att det viskades om något nytt projekt för att människor skulle ställa sig i kö och projekten blev snabbt fulltecknade. Nu har vi istället fått se att de sänker priserna", säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet. 

För Hemnet har krisen dock betytt ett uppsving på intäktssidan.

I årsredovisningen för 2017 skriver bostadssajten att annonsintäkterna från segmentet bygg- och bostad har “ökat kraftigt” under året. 

“Det är klart att sådana förändringar på marknaden kan påverka intäkterna både positivt och negativt för oss. Men det är inte helt intuitivt åt vilket håll, i en tuffare marknad skulle det också kunna vara så att byggbolagen drar ner på marknadsbudgeten”, säger Staffan Tell.

Så har fallet alltså inte varit under 2017. Men exakt vad annonseringsökningen betyder i siffror vill Hemnet inte gå in på. Klart är att omsättningen ökade från 250 miljoner kronor till 323 miljoner, och att resultatet landade på 82 miljoner för 2017.

Den största delen av intäkterna står bostadsannonsering för, alltså den avgift som privatpersoner betalar till Hemnet för att deras lägenheter ska läggas upp inför försäljning, och som infördes 2013.

Men även annonser på sajten är ett intäktsben. Där konkurrerar man om annonsörernas pengar med andra stora sajter rent generellt. För ett par veckor sedan slog Hemnet besöksrekord med 3,4 miljoner unika besökare under en vecka. 

“Vi har en målgrupp som många annonsörer tycker är intressant. När man gör en bostadsaffär brukar man även spendera mycket pengar på andra typer av konsumtion runtomkring. På så sätt har vi både ett premiumsegment och en stor räckvidd på samma gång”, säger Staffan Tell.

Bostadssurfande har också blivit något av ett tidsfördriv för många. Mer som underhållning.  

“Därför skulle lika gärna social medier, som Instagram kunna vara en konkurrent”, säger han.

Läs mer