Sök

Ikea lägger ner sin satsning på servicecenter i Norge

Ikeae-handelhandel

Foto: Tor Erik Schrøder/NTB scanpix/TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Fungerade som en blandning av e-handel och klassisk butikshandel.

För tre år sedan öppnade Ikea servicecenter på tre olika platser i Norge. Syftet med dessa var att de skulle komma närmare kunderna utan att erbjuda hela Ikea-upplevelsen med fullskaliga varuhus.

Istället kunde kunderna åka dit för att se delar av sortimentet på plats, men också på skärmar. Produkterna kunde sedan beställas hem av kunden, men inte hämtas ut vid servicecentret. På så sätt var de något av ett mellanting mellan e-handel och fysisk butik och ett försök av Ikea att hitta nya kanaler bredvid den traditionella handeln.

Nu lägger Ikea ned satsningen i Norge, rapporterar Dagens Næringsliv. Anledningen är att möbeljätten ska skära minska kostnaderna i landet med tio procent och då är de tre servicecentren en del i nedskärningen.

“Vi ska stänga alla servicecenter i Norge. Det var ett svårt beslut, för vi har aldrig stängt något förut”, säger Ikeas Norge-chef Clare Rodgers till tidningen.

Hon betonar också vikten av att våga prova nya saker för att hitta kunderna, liksom att det är viktigt för Ikeas kunder att man kan hitta samma sortiment på nätet och i butik.

“Om vi lägger ut något på Instagram, så måste produkten finnas tillgänglig i butik och stämma överens med det folk får hem”, säger hon.

50 personer berörs av nedläggningen och samtliga erbjuds andra jobb inom Ikea. Dessutom finns det planer på nya varuhus i Ålesund, Vestfold, Tromsö och Vestby.

Läs mer