Sök

Daniel Wellingtons galna lyxresa – är det här den dyraste influencerkampanjen någonsin?

Daniel Wellington

Foto: Unsplash och TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

84 influencers från hela världen har flugits in till en lyxresa bland de grekiska öarna.

Att låta mäktiga personer på sociala medier, så kallade influencers, föra fram ens budskap, är nutidens marknadsföring. Branschen omsätter idag miljardbelopp, med profiler som Therese Lindgren, Kenza Zouiten Subosic och Isabella Löwengrip som några av de starkast lysande stjärnorna.

Ett bolag som har gått i bräschen för att växa sig stark med hjälp av influencers är klocksuccén Daniel Wellington, som grundats av svensken Filip Tysander. Bolaget omsatte förra året 2,8 miljarder kronor med en vinst på närmare 1 miljard kronor.

Just nu kan man via bolagets Instagramkonto och hastagen “DWyachtweek" följa bolagets lyxresa i den grekiska övärlden. Med 14 yachter och 84 influencers från hela världen åker de runt och “utforskar exotiska platser, bevittnar fantastiska solnedgångar och dansar natten lång på trendiga fester”.

Allt dokumenteras naturligtvis via profilernas Instagram-kanaler.

Några svenska influencers som är på plats är Kenza Zouiten Subosic, Lisa Tellbe och Angelica Blick.

Läs mer