Sök

Ny strategi för hajpade Strossle – som nu ska vända till vinst

Strossle

Håkon Tillier, ny vd på Strossle. Bilden är ett montage.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Grundaren kliver av som vd när Strossle saktar ner.

Mediebolaget Strossle har en rad tidningskoncerner i Norden på kundlistan. En av de första att köpa in bolagets tjänst var Stampen, men även förlag som Egmont och Aller är numera kunder.

Bolagets främsta produkt är en så kallad widget (se här nedan) som ligger under tidningarnas artiklar, och som rekommenderar nya artiklar för läsaren. 

Så här ser Strossles widget ut på GP.se. 

Tanken är att den ska skicka trafik mellan olika publicister som på så sätt ska få upp trafiken utan att behöva använda plattformar som Facebook. Samtidigt så genererar de sponsrade artiklarna intäkter som Strossle och publicisterna delar på. 

Bolaget har vuxit med nära hundra procent varje år de senaste tre åren. I årsredovisningen för 2017 redovisar bolaget en omsättning på 99 miljoner kronor för hela koncernen. Förlusten har samtidigt ökat från 17 till 25 miljoner kronor. Bolaget har haft en expansiv tillväxt och även lanserat i en rad länder utanför Norden. Under 2017 öppnade man kontor i Prag.

Men allt är inte bara frid och fröjd. Förra året tvingades man lägga ner satsningen i Italien och i december tvingades moderbolaget upprätta en kontrollbalansräkning, något som aktiebolag är skyldiga att göra om det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet.

I årsredovisningen skriver dåvarande vd och medgrundare Magnus Hultman att skälet var “avsaknad av en nyemission” under året. Med andra ord: det behövdes mer kapital.

Han skriver vidare att man förväntar sig fortsatt expansion under 2018 och att “bedömningen är att finansiering kommer behövas under 2018”.

Nu har bolaget dock tänkt om. Magnus Hultman har klivit ner som vd och rollen har under sommaren tagits över av Håkon Tillier, som var med och drog igång den norska verksamheten 2014.

Enligt Håkon Tillier var skälet till kontrollbalansräkningen rent redovisningstekniskt, eftersom bolaget inte hade tagit upp marknadsvärdet på dotterbolagen, utan bara det nominella värdet.

“Det kan låta allvarligt med en kontrollbalansräkning, men Strossle international (moderbolaget, reds anm) har inte ett negativt eget kapital”, säger han.

Samtidigt har man fått ett tillskott på runt 7 miljoner från befintliga aktieägare för att säkerställa driften av verksamheten.

Enligt finanschefen Peter Daboczi är planen nu att ställa om verksamheten till vinst, snarare än att ta in nytt kapital för att gasa vidare.

“Vi har vuxit enormt snabbt och vi vill fortsätta växa, men istället för att expandera på fler nya marknader vill vi nu fokusera på att växa på de marknader där vi redan finns”.

“De nya marknaderna konsumerar resurser, men de mogna marknaderna går väldigt bra, de växer snabbt och är väldigt lönsamma”, säger han.

Sverige, Norge och Danmark står idag för majoriteten av omsättningen. Utöver det finns bolaget i Holland, Spanien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. 

Under 2018 väntas tillväxttakten därför minska något.

“Vid något tillfälle måste man stå på egna ben och inte vara beroende av extern finansiering. Vi har haft lite växtvärk, det har gått snabbt. Då är det bra att ta lite tid för att sortera upp det vi redan har”, säger Peter Daboczi.

Samtidigt har också konkurrensen ökat. Bland annat har GroupM tagit fram en liknande tjänst, som heter Plista. Bland annat Stampen använder nu båda för att utvärdera vilken som fungerar bäst.

Vissa mediekoncerner, som Mittmedia, har också satsat mycket på egna nativelösningar.

Det är dock inget som oroar Håkon Tillier.

"Vi har en tätare dialog än någonsin med de största publicisterna eftersom vi idag har något att erbjuda som publicisterna inte kan göra själva - nämligen möjligheten för dem att ingå i vårt nätverk av publicister mellan vilka vi kan driva trafik", säger han. 

Läs mer