Efter Cambridge Analytica-skandalen – EU vill bötfälla partier som missbrukar din data

Facebook Cambridge Analytica Sociala medier
Efter Cambridge Analytica-skandalen – EU vill bötfälla partier som missbrukar din data

Tobias Blixt

Reporter

Vill förhindra att en liknande situation uppstår inför det kommande valet till EU-parlamentet.

Cambridge Analytica-skandalen slog ned som en bomb i hela världen. Användardata som företaget hade samlat in genom en app på Facebook användes för att effektivt rikta politiska kampanjer i USA. Efter att skandalen avslöjades har Facebook-grundaren Mark Zuckerberg i omgångar frågats ut av politiker i både USA och EU.

För att förhindra att någonting liknande sker igen vill EU kunna dela ut betydande bötesbelopp till politiska partier som missbrukar data om invånare för att påverka val, rapporterar Financial Times.

Det är EU-kommissionen som arbetar på ett förslag som ska förbjuda politiska grupper från att dra nytta av den typ av datainsamling som skedde i samband med Cambridge Analytica-skandalen.

Enligt tidningen arbetar EU-kommissionen på att färdigställa förslaget, men de skriver att bötesbeloppet troligen kommer att ligga kring 5 procent av partiets årliga budget. Dessa sanktioner kan dessutom delas ut utöver de eventuella bötesbelopp som organisationer, partier och företag kan få om de bryter mot GDPR.

Förslaget presenteras inför det stundande valet till EU-parlamentet i maj 2019, då det finns en oro om påverkanskampanjer utifrån. Sanktionerna ska kunna delas ut till de europeiska politiska grupperingarna inom EU, skriver tidningen. Det innebär att politiska grupper i EU-parlamentet som Europeiska folkpartiets grupp, Gruppen de gröna och Gruppen frihet och direktdemokrati i Europa kan komma att straffas.

Något mandat att direkt bötfälla en nations politiska parti har kommissionen inte. Däremot skrivet Financial Times att det här är en del i ett paket av åtgärder som ska presenteras nästa månad. Där ingår även rekommendationer till regeringar att slå ner på personliga politiska budskap i sociala medier, liksom krav på medlemsstater att införa striktare lagar för transparens vid politisk reklam på nätet.

När Cambridge Analytica-skandalen nystades upp visade det sig att de även hade uppvaktat svenska partier

Läs fler artiklar
LÄS MER