Sök

Sverigedemokraterna dominerar på Facebook – här är partiets taktik

MetaSociala medierfacebook

SD:s partiledare Jimmie Åkesson. Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

De får ut sitt budskap till en lägre kostnad.

I början av veckan analyserade Breakit riksdagspartiernas genomslag på Facebook. Resultatet var slående och ett parti stod minst sagt ut. Sverigedemokraterna var större än alla andra partier  – tillsammans – när det gällde interaktioner på  Facebook under vecka 33. En stor del av inläggen handlade om bilbränderna i Göteborg. 

Men så har det inte alltid sett ut. Enligt en artikel i Aftonbladet drev exempelvis Vänsterpartiet stort engagemang till sin sida, med inlägg som handlade om klassklyftorna, i början av året. Det var då heller inte särskilt stor skillnad mellan de olika partiernas förmåga att skapa engagemang på Facebook.

Sedan dess har däremot något hänt och den senaste tiden har Sverigedemokraterna fått betydligt större spridning på Facebook än de övriga partierna.

Några konkreta saker som partiet har gjort är att:

# Sponsra alla inlägg de postar, vilket innebär att man betalar för att öka spridningen. 

# Ökat delningstakten från två, tre inlägg om dagen till att dela mellan 7 och 8 inlägg. (Vissa dagar delas så många som 17 inlägg.)

# Använda sig av nyheter om aktuella händelser som attraherar väljargruppen.

”I hög grad så är våra inlägg en kommentar på en händelse eller en nyhetsartikel. Jag tror genuint att det är bättre än traditionellt marknadsföringsmaterial. Att se vilka artiklar vi tycker är intressanta och höra vår vinkel på det är ett sätt att lära känna oss”, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein till Aftonbladet. 

Taktiken gör att partiet får ut sitt budskap till en lägre kostnad och till en större publik. Jämfört med vad de skulle gjort om de skulle ha använt producerat valmaterial. Med andra ord, de får ut sitt budskap via sociala medier istället för betala för reklam

”Högerrörelser i hela världen är duktiga på att dra nytta av nyheter som berör deras följare. De spenderar sin marknadsföringsbudget på historier som stödjer deras agenda”, säger Facebook-analytikern Steve El-Sharawy till Aftonbladet.

Att just inlägg om bilbränderna fick stor spridning förklarar Steve El-Sharawy med att det är så Facebooks algoritm fungerar. 

”Om du delar inlägg om ett aktuellt ämne så kommer du att få uppmärksamhet. Folk var intresserade av och förbannade över bränderna, det gynnade delningar som berörde dem.”

Läs mer