Sök

Truecaller-chefen: "Intäkter är inte vårt primära fokus i dagsläget"

Truecaller

Alan Mamedi, vd Truecaller. FOTO: Sara Lindh

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nästa år ska Truecaller börja tjäna pengar - det uppger vdn Alan Mamedi och kommenterar samtidigt gårdagens uppgifter om sina anställdas potentiella optionsklipp.

Svenska Truecaller, som bland annat utvecklat en telefonboksapp, är ett av Europas hetaste startup-bolag. Antalet användare av appen ökar med flera hundratusen personer per dag och i somras rapporterade techsajten Techcrunch att bolaget skulle värderas till 1 miljard dollar i en pågående finansieringsrunda.

Hittills har allt fokus legat på tillväxt genom att öka användarbasen och gå in på nya marknader. Men nu signalerar vdn och medgrundaren Alan Mamedi att även intäkterna växer kraftigt. Förra året omsatte bolaget i sammanhanget blygsamma 6,7 miljoner kronor samtidigt som förlusten blev närmare 85 miljoner kronor. Under 2016 väntar dock en kraftig resultatförbättring.

”Ambitionen är att gå med vinst nästa år. Vi kommer rulla ut nya tjänster som vi kommer tjäna en del pengar på”, säger Alan Mamedi.

Fast det handlar inte om att bolaget ska växla ned tempot och enbart titta på resultatet.

”Nej, tillväxt är fortfarande det vi prioriterar. Intäkter är inte vårt primära fokus i dagsläget”, säger Alan Mamedi.

Under torsdagen avslöjade Svenska Dagbladet att Truecaller skapat ett stort optionspaket till sina anställda som ser ut att bli en riktig kanonaffär för de som ingår i programmet.  Bolaget har gett ut 190.000 optioner bara under 2015. Det motsvarar 6 procent av aktierna i företaget.

De optioner som har getts ut i år kommer totalt att ha gett sina innehavare en värdeökning på 400 miljoner kronor, om värderingen på 1 miljard dollar (8,4 miljarder kronor) blir verklighet.

”För oss är det självklart att alla här ska kunna ta del av uppsidan om det går bra”, säger Alan Namedi. 

Finns det en risk att personalen påverkas av att den höga värderingen på ert bolag får så mycket uppmärksamhet?

”Alla vet att det bara är spekulationer i media. Internt är vi väldigt öppna och håller alla uppdaterade. Vi har haft en fantastisk tillväxt de senaste sex månaderna så jag tror alla känner sig trygga med utvecklingen”, säger Alan Namedi.

Läs mer