Sök

Ikea-chefen Jesper Brodin om arbetet med e-handel, digitalisering och Ingvar Kamprad

Ikeae-handelDigitalisering

Jesper Brodin. Foto: Johan Nilsson / TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ikea satsar tungt för att hänga med i digitaliseringen. När Jesper Brodin blev ny koncernchef i september förra året var det något han insåg tidigt.

Ikea har som många andra handlare en kundbas som i allt högre grad digitaliseras och förflyttas mot e-handel. I dag handlar 70 procent av Ikeas kunder i Sverige i de fysiska butiker, medans övriga 30 procent handlar online.

Att människor flyttar allt fler av sina vardagsärenden online blev tydligt för Ikeas koncernchef Jesper Brodin när han, som nytillträdd på posten, reste jorden runt med delar av ledningsgruppen. I en intervju med Di Weekend berättar han om uppvaknandet:

“När jag stod hemma hos en kvinna i 30-årsåldern i Japan insåg jag att hennes levnadsförhållanden var representativa för alla våra marknaden: hon var gift och hade barn, både hon och maken jobbade, de bodde på liten yta, de hade ont om tid och de gjorde sina inköp på nätet efter klockan 23 när barnen hade lagt sig”, berättar han.

Han insåg att Ikea behövde ändra sitt arbetssätt, de kunde inte använda de fem- eller tioårsplaner som funnits tidigare. Ikea digitaliserar nu på allvar och testar saker som showrooms och förstärkt verklighet, men Jesper Brodin säger till Di Weekend att den sena digitala omställningen inte behöver vara något negativt.

“Jag brukar svara att det var tur, annars hade vi kanske satsat på fel teknologi. Men det stämmer att det fanns en tid då vi trodde att online var ett komplement, och inte en del av kärnaffären. Ett av de första beslut som jag drev igenom i september i fjol var att online ska vara del av kärnverksamheten”, säger han.

I intervjun lyfter koncernchefen fram flera viktiga arbetsområden inom Ikea. Utmaningar som att löftet om lägsta priset för en vara också ska gälla leveranser, liksom arbetet att hitta en effektiv logistik för deras många typer av paket.

En annan viktig fråga är hållbarhet. Di Weekend skriver att alla engångsprodukter av plast ska vara borta och att bolaget ska vara helt självförsörjande på el 2020. Dessutom ska alla hemtransporter ske med elfordon 2025, samtidigt som solpaneler ska säljas på alla Ikeas marknader.

När tidningen ber honom att dela med sig av sin historia med Ingvar Kamprad bjuder Jesper Brodin dessutom på ett riktigt guldkorn från när han var inköpschef i Sydostasien och placerad i Singapore. Då ringde Ikea-grundaren och ville komma på besök.

“Jag svarade att det gick fint, vilken vecka ville han komma? Då sa Ingvar att han tänkte komma i mars – hela mars. Det slutade med att vi reste från nord till syd genom Kina, inklusive Taiwan på fem veckor. Vi åkte från fabrik till fabrik och gjorde affärer och utvecklade nya produkter. Ryktet säger att några av de 8.000 containrar vi köpte på den resan fortfarande finns kvar”, säger han till Di Weekend.

Läs mer