Sök

Paul Fischbein får in Elon som storägare i snabbväxaren Hemmy

HemmyElone-handel

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Hemmy och Elon ska växa tillsammans.

Paul Fischbein är en av Sveriges verkliga e-handelsveteraner. Redan 2003 drog han igång Tretti.se som sålde vitvaror på nätet. När hans bolag köptes upp av e-handelskoncernen Qliro (som då hette Cdon) åtta år senare så blev han vd för samma koncern.

2016 lämnade han Qliro och något år senare startade han Hemmy som blev en rak konkurrent till Tretti.se. Hemmy har växt starkt sedan starten och enligt bolaget själva så ligger den rullande årsomsättningen just nu på drygt 50 miljoner kronor.

Men nu ska Paul Fischbein gasa ännu mer och han gör det med hjälp av en strukturaffär. Nu på morgonen meddelar nämligen vitvarukedjan Elon att de går in som ägare i Hemmy. Elon har runt 350 butiker i Sverige och omsätter över 4 miljarder kronor. Transaktionen innebär att Elon blir ägare till 25 procent av Hemmy. Samtidigt får Paul Fischbein och de andra delägarna i Hemmy 2 procent i Elon.

”Hemmy är nystartat och Elon är etablerat. Det är en bra partner med synergier när det kommer till inköp och varulager. Vi blir också en viktig del av deras digitala affär som håller på att utvecklas”, säger Paul Fischbein.

Elons vd Stefan Lebrot säger i en kommentar:

”Samarbetet förenar det bästa av två världar, där Elons lokala butiker och kompetenta butiksmedarbetare förenas med Hemmys e-handelskompetens, moderna plattform och affärsmodell”.

Läs mer