Uniqlo öppnar butik i Stockholm – och vi har spanat in den

Uniqlo e-handel handel
Uniqlo öppnar butik i Stockholm – och vi har spanat in den

Foto: Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Breakit (och en massa andra medier om vi ska vara ärliga) har smygtittat på den nya Uniqlo-butiken i Stockholm – och träffat grundaren och mångmiljardären Tadashi Yanai.

Vill du se klipp och bilder från lanseringen? Spana in vårt "bakom kulisserna"-material på vår Instagram!

I morgon öppnar den japanska modejätten Uniqlo sin första butik i Skandinavien på Hamngatan i centrala Stockholm. 

Det stora medieuppbådet vid förhandsvisningen skvallrar om att den japanska kedjans intåg på marknaden är högintressant. Uniqlo rankas som det tredje största klädföretaget i världen efter H&M och Inditex (som bland annat äger Zara). Kedjan öppnar nu sin butik vid Kungsträdgården i Stockholm – med både H&M- och Zara-butik inom synhåll.

Pressvisningen var välarrangerad. Det bjöds på typiskt svenskt fika (kanelbullar och kaffe), genomarbetade presskit delades ut och alla fick en liten apparat med hörlurar där allt grundaren Tadashi Yanai (som helst pratar japanska) sa på scenen direktöversattes.

Bara det att han var på plats visar att bolaget ser den skandinaviska marknaden som viktig. Tadashi Yanai kallade öppningen för “ett historiskt ögonblick” och lyfte fram vikten av design som en gemensam nämnare mellan svenskar och japaner.

Tadashi Yanai har tidigare sagt att han inte ser H&M som en konkurrent utan att han istället hoppas få draghjälp från den svenska jätten. Inte heller i dag ville han prata om konkurrenter.

“Vi har ingen specifik konkurrent utan konkurrerar med flera branscher. Jag respekterar till exempel både H&M och Ikea här i Sverige”, säger han.

Uniqlo är även noga med att lyfta fram att de skiljer sig från H&M. Då bolaget menar att H&M satsar på mode medan Uniqlos profil har med fokus på funktionella och tidlösa plagg med en modetwist.

När Tadashi Yanai fick frågor om krisen i modebranschen valde han att göra en lång utläggning om hållbarhet och att det är viktigt att skapa kläder i material som håller och att han tror att det är det man som bolag vinner på.

“Målet är inte att jaga mode”, säger han.

När det gäller konkurrens från e-handlare som finns på den skandinaviska marknaden ville han där lyfta fram möjligheten att hjälpa varandra.

“Jag ser det mer som möjliga samarbetspartners.”

Och butiken då? Den är stor, ljus och stilren. Kläderna är sorterade efter färg och kedjans karaktäristiska t-shirts med motiv hänger inramade i glasrutor. Detta eftersom Uniqlo vill visa att de ser kläder som en konstform. Det finns också rörliga skärmar på flera håll och en liten hörna med information om klädvård och möjlighet att få ärmar och byxben förlängda eller förkortade på plats.

Med andra ord: En ganska vanlig klädaffär.

Under 2017 omsatte Uniqlos moderbolag Fast retailing ungefär 17 miljarder dollar vilket motsvarar cirka 156 miljarder kronor. Det kan jämföras med H&M:s omsättning som för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 landade på ungefär 200 miljarder kronor.

Bolaget har i dag 75 butiker på sex marknader i Europa. Butiksöppningen i Stockholm i morgon innebär den 76:e butiken och den 7:e marknaden. Bolaget har cirka 2000 butiker över hela världen och finns sammanlagt på 20 marknader.

Uniqlos årliga försäljning via e-handeln är idag på 1,3 miljarder dollar, vilket motsvarar 9 procent av den totala försäljningen. Målet är att fördubbla den försäljningen inom två år.

H&M uppgav i februari att koncernens onlineförsäljning uppgick till 12,5 procent av gruppens totala försäljning vilket motsvarar 29 miljarder kronor.

Missa inte vårt "bakom kulisserna"-material på Instagram.

Läs fler artiklar
LÄS MER