Sök

Jakten på likes i sociala medier – en mardröm för e-handlare

Instagrame-handel

Foto: Unsplash

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

En av tio britter e-handlar kläder för att ta en bild som de kan lägga upp i sociala medier. Kläderna skickas sedan tillbaka.

Allt fler e-handlare erbjuder fria returer. Detta för att den som köper exempelvis kläder eller skor ska kunna prova dem hemma och skicka tillbaka om storleken inte passar.

Nu visar en undersökning som betalbolaget Barclaycard har gjort i Storbritannien att många utnyttjar de fria returerna på ett sätt som e-handlarna kanske inte hade räknat med. Trenden kallas “snap and send back” och betyder att man köper kläder och mode enbart för att ta bilder och lägga upp dem på exempelvis Instagram, skriver sajten e-handel.se.

Betalbolaget har frågat 2000 britter om deras e-handelsvanor och av dem har nästan en av tio hakat på trenden. Mest vanligt är fenomenet bland män. 12 procent av männen i undersökningen uppger att de lägger ut ett klädesplagg i sociala medier för att sedan returnera det till en e-handlare, jämfört med sju procent av kvinnorna.

Att de många returerna är ett kostsamt problem för många e-handlare är känt sedan tidigare och enligt George Allardice som är strategichef på Barclaycard kan den nya trenden leda till att stora summor går förlorade. 

“Det är intressant att se att sociala medier-trenden ytterligare driver på returkulturen. Vi vet från våra undersökningar att returer har en stor inverkan på återförsäljare, med en enorm siffra på sju miljarder pund per år i försäljning som de potentiellt inte kan räkna hem”, säger han enligt e-handel.se.

Läs mer