Lager 157 ökar försäljningen rejält – men ägaren tror på mer

Lager 157
Lager 157 ökar försäljningen rejält – men ägaren tror på mer

Genrebild. En kvinna köper kläder på nätet. Foto: Claudio Bresciani / TT

Finwire / Breakit

Klädkedjan, som riktat in sig på att sälja lågpriskläder, växer i snabb takt.

Lager 157 ökade omsättningen med 18,2 procent till strax över 838 miljoner kronor under förra året. Rörelseresultatet förbättrades samtidigt till 90,6 miljoner kronor (71,4).

Trots att prestationen var stark anser vd Stefan Palm att det ändå finns mer att hämta.

”Det var bra men inte fantastiskt. Det är väl handlarsjukan, man vill alltid fånga den där sista kunden”, säger han till branschsajten Market.

Under 2017 växte Lager 157 som mest på nätet, men även den jämförbara försäljningen i butiker hade en tillväxt. Förra året adderades fem butiker och totalt sitter Lager 157 nu på 31 stycken landet över.

Det innevarande året har samtidigt präglats av dubbla utmaningar, enligt Stefan Palm.

Först var det den långa varma vintern som gjorde vårsäsongen väldigt kort. Därefter följdes det upp av en varm sommar där trycket på sommarkläder skapade problem kring varuförsörjningen.

”Vi har, precis som övriga branschen, fått kämpa för att få ihop ett vettigt resultat. Vi är rimligt nöjda”, säger han.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER