Jag har synat fenomenet Hanif Bali – så mäktig är han (på nätet)

Sociala medier
Jag har synat fenomenet Hanif Bali – så mäktig är han (på nätet)

Hanif Bali är större än sitt parti, i vissa sociala medier. Foto: Emma-Sofia Olsson / montage.

Erik Wisterberg

Reporter

M har inte råd att förlora sin vassaste digitala uppviglare. Det skriver Breakits Erik Wisterberg, som tittat närmare på Hanif Balis sociala genomslag.

Det är onsdagsmorgon och 18 dagar kvar till valet när Ulf Kristersson sätter sig i Ekots partiledarutfrågning.

Snart kommer samtalet in på Hanif Bali. Mannen som älskas och hatas. Som svingar hårt och hetsar mot medierna. Han som ville "kriga" med DN, men sedan raderade sin bild.

Vad är det för opinion som Moderaterna vill locka till sig genom Hanif Balis omtalade – och hårt kritiserade – twittrande?

"Det är ett alldeles för hårt tonläge i svensk politik, jag tycker att det är för mycket fulspel och sociala-medier-logik som tar sig in överallt, Jag gillar inte det", sade statsministerkandidaten Ulf Kristersson.

Det budskapet, i olika varianter, upprepade Ulf Kristersson gång efter gång.

Han vill ha ett seriöst och respektfullt samtalsklimat.

Han blir ledsen över att en skock skränande människor direkt hugger varje gång han lägger ut något på Facebook.

Men när programledaren frågar om Hanif Balis roll i Moderaterna är att via nätet vinna över folk som annars skulle röstat på SD blir Kristersson plötsligt svarslös.

"Det har jag inte den blekaste aning om", säger han.

Själv har Hanif Bali sagt att även "en idiot" kan förstå att det måste ske om Moderaterna ska ha en ledande roll i den nu tämligen löst sammansatta Alliansen.

Han är en mästare i hård ton, delningsvänliga hån och i att aktivera sin följarsvans. Samma sak som Kristersson vill ha bort. Ändå får han hålla på.

För en utomstående är det svårt att få ihop ekvationen. Hur kan Kristersson tolerera det han avskyr?

Svaret kan finnas hos Martin Borgs. Han var tidigare själv en framgångsrik digital opinionsbildare. Som "Slöseriombudsman" drev han ett Youtubefokuserat korståg på uppdrag av Skattebetalarnas förening.

Nu är Martin Borgs Moderaternas nationella digitala valledare. Han har en rutin.

Varje kväll går Martin Borgs in i verktyget Bumblewing – ett av de många analysverktyg för sociala medier som poppat upp de senaste åren – och kollar hur det går.

Nuförtiden gäller det att jobba datadrivet. I en tid då SD totalt dominerar när det kommer till genomslag på Facebook behövs det vassa budskap. Hårda budskap. Sådana som engagerar. Polariserar.

Där är Hanif Bali duktig.

Han matar massorna på Twitter med sarkasm om invandrare och mer eller mindre grova – ofta humoristiska – personpåhopp.

Svaret på varför Kristersson låter Hanif Bali hållas syns direkt när jag loggar in i Martin Borgs favoritverktyg. Systemet mäter "influens", alltså hur stort genomslag olika personer och profiler har i sociala medier.

Verktyget har samlat alla riksdagspolitiker, ministrar i regeringen samt partier på en Twitterlista.

Hanif Bali är etta. Han har fyra gånger större genomslag än på tvåan på listan, Sverigedemokraterna.

När man tittar på förhållandet mellan de hundra mest inflytelserika kontona bland samma klientel ser det ut ser det ut såhär.

På Facebook har Bali en stängd profil, så genomslaget är svårt att mäta.

Men 83.000 personer följer hans offentliga uppdateringar. Det är inte långt från Moderaternas offentliga Facebooksida, som har drygt 100.000 följare. På Instagram består publiken av 20.700 följare.

Enligt Svensk väljaropinion är Sverigedemokraterna nu större än Moderaterna. Hanif Bali fick visserligen lämna partistyrelsen efter sitt klavertramp tidigare i år. Men Ulf Kristersson har inte råd att vaska sin hetaste digitala valarbetare. En profil som i vissa kretsar är större än sitt eget parti.

Hanif Bali har faktiskt sagt det själv. Skulle han inte haft så många följare så skulle han fått sparken för länge sedan.

Läs fler artiklar
LÄS MER