Kina spenderar näst mest i världen på tv

Kina Film Media
Kina spenderar näst mest i världen på tv

Foto: Istockphoto.com

Direkt / Breakit

Men de ligger fortfarande långt ifrån världsettan.

I Kina lades i fjol motsvarande 99 miljarder kronor på tv-produktion och därmed passerades den tidigare världstvåan Storbritannien, som 2017 satsade 91 miljarder kronor på tv-skapande.

Det skriver tv-kanalen CNBC:s nätupplaga.

Både Kina och Storbritannien kommer dock en bra bit efter världsettan USA, som förra året producerade tv för motsvarande 531 miljarder kronor.

Kinas utgiftssiffra inkluderar förutom program för marksänd tv även produktion för onlinetjänster som Baidu, Alibaba och Tencent. Onlineplattformarna lade under fjolåret 41 miljarder kronor på tv-program och analysföretaget IHS Markit räknar med att den summan för 2018 kommer att öka, och att den även kommer att överstiga de pengar som satsas på program för marksänd tv i Kina.

Baidus majoritetsägda videosajt Iqiyi hade i slutet av februari i år 60 miljoner abonnenter. Netflix, som hade 130 miljoner abonnenter globalt i slutet av juni, tillhandahåller delar av sitt innehåll genom Iqiyi i syfte att ta sig in på den kinesiska tv-marknaden.

Läs fler artiklar
LÄS MER