Sök

Pangstart för Instagramannonser - Facebook lär av sina misstag

InstagramMetaContent marketing

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Instagram lanserade sin nya annonssatsning igår och hittills har det gått betydligt bättre än förväntat. Till och med bättre än när Facebook lanserade sina annonser.

Vi har tidigare skrivit om det sociala mediet Instagrams nya annonssatsning, som igår blev verklighet. Nu har Ingager, som specialiserat sig på annonser i sociala medier, fått de första hårda siffrorna och reaktioner på deras annonser.

Enligt Jimmy Jakobsson, vd och medgrundare av Ingager, har resultatet hittills visat sig vara en succé

“En väldigt positiv grej från vårt perspektiv är att det är väldigt låg kostnad per interaktion. Nu har den legat på ungefär två kronor per klick”, säger han.

Han har dock inget tydligt att jämföra det med eftersom annonsformatet skiljer sig så tydligt från andra digitala annonsformat. Men att den är låg råder det ingen tvekan om.

Han påpekar dock att siffran kan komma att bli högre i framtiden.

“Det jag kan säga är att interaktionsnivån ligger skyhögt över displayannonser. Men jag har ingen konkret siffra. Nu är det nytt och fräscht. Användarna är väldigt nyfikna än så länge. Vi hoppas ju att det håller i sig”, säger han.

Instagram ägs av den sociala mediejätten Facebook, vilken kan vara en av orsakerna till att annonserna hittills har fungerat så bra.

“När Facebook började med annonser på sin egen sajt så var det en hel del skräp och annonserna riktades inte alltid rätt. På Instagram verkar det fungera betydligt bättre”, säger han.

Han säger att det än så länge går ungefär 150 likes på varje negativ kommentar en annons får. Det kan vara ett tecken på att annonserna är väldigt välriktade.

Enligt Jimmy Jakobsson ställer även Instagram och ägarna Facebook höga krav på annonserna för att de ska godkännas.

“Det är viktigt för dem att annonserna är bra innehållsmässigt eftersom det är så bilddrivet. Man måste ha ett verifierat instagramkonto för att få annonsera. Att annonsörerna screenas är nog en av anledningarna till att det funkar så bra”, säger han.

Det har spekulerats mycket i hur traditionella annonsplattformar kommer att påverkas av lanseringen. Jimmy Jakobsson säger att det är för tidigt att fastställa vilken effekt det kommer ha men att det verkar finnas en tydlig strategi från Facebooks sida.

“Det har flyttats mycket pengar från till exempel tvannonser till Facebook-annonser nu. Instagramannonserna är mer innehållsdrivna och ännu tydligare baserade på användarnas intressen. Olika livsstilsmagasin riskerar att bli av med en hel del pengar på samma sätt som tv-bolagen har gjort. Det handlar mycket om varumärkesbyggande på Instagram precis som i de magasinen”, säger han.

Läs mer