Sök

Smartshake har erövrat världen – nu vill Smartgroup revolutionera nappflaskan

Mikael Bergström ligger bakom Smartshake och Herobility. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Får in över 10 miljoner kronor i crowdfunding.

Det var 2008 och Västeråsbon Mikael Bergström satt i bilen och skakade sin proteinshake. Locket flög upp och det geggiga innehållet i flaskan hamnade över honom och i hela bilen.

Förbannad stannade han bilen och tänkte att det måste finnas smartare flaskor än så. Idén till Smartshake – en flaska med fler och "smartare" funktioner än en vanlig vattenflaska – var född.

Idag säljs produkten till 90 länder.

Förra året lanserade hans bolag Smartgroup även en nappflaska. Också där kom idén från vardagen, när Mikael Bergström flaskmatade sin son.

“Ingenting hade hänt med nappflaskorna sedan vi fick vårt första barn åtta år tidigare. Jag tänkte att det måste gå att förbättra dem. Jag började skissa på nappen och på hur man kunde göra den säkrare och bättre”, säger han. 

Det var 2013 och förra året lanserade Smartgroup sin nappflaska under varumärket Herobility, med en egen typ av napp.

Innan dess hade dock ett annat Västerås-företag hunnit lansera sin nappflaska, Twistshake. Båda bolagen säljer globalt och Västerås har därmed blivit något av världens nappflaskecentrum.

“Vi blir alltid jämförda med dem, men vi försöker göra produkter med lite nya funktioner och annan innovation och vi ligger därför lite högre i pris. Men de är superduktiga och har vuxit fort så all heder till dem. Vi sporrar varandra”, säger Mikael Bergström.

Nu har Smartgroup nått sitt mål och tagit in över 10 miljoner kronor via crowdfunding-plattformen Pepins i en kampanj som pågår till slutet av augusti. Målet var att få in över tusen nya delägare, vilket man nått i skrivande stund.

“Det här är en chans för oss att få med våra kunder och influencers som delägare. Vi tycker att det är ett kul och bra koncept”, säger han.

Herobility har vuxit snabbt och finns idag i 13 länder. 

“i höst lanserar vi massa nya produkter i bioplast, de är gjorda av majs istället för petroleum. Vi har precis lanserat världens första eko-nappflaska, gjord i glas och bioplast”, säger han.

Omsättningen i Smartshake landade på 75 miljoner för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 och ett resultat på 1,4 miljoner kronor. 

Läs mer