Gratistidningen Mitt i storsatsar – stärker teamet med startup-profil

Breakit - Gratistidningen Mitt i storsatsar – stärker teamet med startup-profil
Kristofer Björkman, digital chef på Mitt i. Foto: Pressbild.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Serieentreprenören Kristofer Björkman, som tidigare har grundat plattformen Mynewsdesk, ska reformera lokaljournalistiken under Mitt i:s flagg.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Gratistidningen Mitt i som ägs av riskkapitalbolaget Segulah gör en rejäl satsning och har stärkt upp sitt team med flera personer.

En av dem är serieentreprenören Kristofer Björkman. Han började på företaget för några månader sedan och har rollen som “digital chef” – en titel han egentligen inte gillar.

“Som printtidning talar man ofta i termerna digital satsning men för mig som har jobbat digitalt de senaste 15 åren är ju allting digitalt. För mig handlar det om en utveckling av verksamheten. Digitalt är alldeles för trubbigt, det handlar om att använda olika slags verktyg för att leverera största möjliga värde till våra läsare och kunder,” säger han.

Kristofer Björkman var med och byggde upp webbportalen Spray och flygbokningstjänsten Mr Jet på 90-talet. Mest känd är han nog för PR-tjänsten Mynewsdesk som han grundade tillsammans med Peter Ingman och David Wennergren 2002 och som såldes till den norska mediegruppen NHST sex år senare.

“Jag är entreprenör och van att dra igång mina egna grejer. Men det man måste komma ihåg är att jag började som journalist och fotograf på lokaltidning, så mitt hjärta klappar varmt för journalistiken. Det är en spännande utmaning hur man ska hitta lösningen för att kunna finansiera en bättre journalistik,” säger han.

Han är väldigt hemlighetsfull och vill egentligen inte avslöja några detaljer när det gäller satsningen på Mitt i.

“Vi kommer använda helt nya verktyg, helt nya kommersiella program och ett helt nytt tänk vad gäller förmedling av nyheter och annan information. Annonsprogrammet ska tillföra ett stort värde för våra läsare och inte bara vara ett sätt att finansiera verksamheten. Det skulle nästan kunna stå på egna ben. Men jag vill inte säga så mycket mer än.”

Mitt i har i dagarna rekryterat Anna Körnung som ny chefredaktör och ansvarig utgivare. Hon är just nu redaktionschef för tidningen Fokus och har tidigare arbetat som chef för Svd Näringsliv och chefredaktör på Veckans Affärer.

Bolaget har också anställt två nya försäljningschefer och en chef för strategi- och affärsutveckling.

En betaversion av nya Mitt i kommer att lanseras inom den närmaste framtiden.

Läs fler artiklar
LÄS MER