Blockets nya vd: Facebook är inte det stora problemet

Breakit - Blockets nya vd: Facebook är inte det stora problemet
Foto: Pressbild
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Anders Skoe räds inte konkurrensen i radannonsbranschen.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

I slutet av förra veckan stod det klart att Jan Prokopec, vd:n för Sveriges största köp- och säljsajt, lämnar sitt jobb.

Informationen om ägarbolaget Schibsteds omorganisering föll nästan mellan stolarna då den bara publicerades i ett pressmeddelande och lades ut på sajten Mynewsdesk men inte skickades direkt till medier.

Vem som blir ny vd är inte klart men tills vidare kliver Anders Skoe in som tillförordnad vd. Han är i dag också vd för Norges motsvarighet till Blocket Finn.no och ser fram emot sitt nya uppdrag

“Jag är otroligt optimistisk och tror att Blocket har en stor potential”, säger han till Breakit.

I Schibsteds senaste kvartalsrapport framgår att Blockets omsättningen andra kvartalet i år är ner 5 procent jämfört med samma period förra året till 264 miljoner kronor. Samtidigt faller rörelseresultatet med hela 9 procent och slutade på 139 miljoner kronor andra kvartalet 2018. Rörelsemarginalen ligger alltså fortfarande över 50 procent.

Den senaste tiden har det även lanserats en rad konkurrenter på marknaden. Däribland bilsajten Wayke, Facebooks utmanare Marketplace och den österrikiska spelaren Shpock (som också ägs av Schibsted).

Men enligt Anders Skoe är det inte konkurrensen från andra aktörer som gör att Blocket tappar. Istället välkomnar han andra aktörer som ger sig in i branschen. Intäktsbortfallet kommer istället från en annan verksamhet där man förvisso också konkurrerar med Facebook.

“Den största orsaken till tappet är att andelen display-annonser (alltså reklam som dyker upp bland de privata annonserna på sajten reds anm) har minskat och det här är ett tapp som syns i hela branschen”, säger han till Breakit.

Anders Skoe tror att tappet beror främst på konkurrens från annonsering på Google och Facebook men han tror att det också finns förbättringar att göra när det gäller sättet att sälja annonser. 

“Finn.no har en starkare finansiell utveckling än Blocket och det har att göra med hur vi presenterar vårt material”, säger han och förklarar att han med det menar att man i Norge presenterar sitt kunderbjudande till annonsörena på ett annat sätt än i Sverige.

Man har även ett annat sätt att samarbeta med Schibsteds övriga bolag, säger han. I Sverige har Blocket bland annat visat annonser för Schibsted-bolag som Compricer och Lendo.

När Blocket får en ny permanent vd är oklart. Det kan dröja alltifrån två månader till ett år, enligt Anders Skoe.

“Fokus nu är att gå in i organisationen, förstå den svenska marknaden och se hur vi kan hitta och optimera utbyte mellan de olika marknadsplatserna inom koncernen som gör att Blockets produkt-, teknik- och affärsutveckling kan gå snabbare. "

Läs fler artiklar
LÄS MER