Instagram Stories har blivit populärt för annonsörer – då blir Facebook ett billigare alternativ

Breakit - Instagram Stories har blivit populärt för annonsörer – då blir Facebook ett billigare alternativ
Foto: Istockphoto.com
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Mindre annonsörer försöker hitta alternativ när den populära funktionen har lockat över större företag.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Instagram tittate på Snapchats Stories och plockade funktionen till sin egen plattform. Det visade sig vara ett genialiskt drag och i november förra året hade Instagram Stories dubbelt så många användare som Snapchat.

Men framgången har sitt pris. För annonsörerna. Enligt Digiday har det blivit så dyrt att annonsera genom Stories på Instagram att många det skrämmer bort många annonsörer. Istället flyr de till Facebook, rapporterar sajten.

Närmare bestämt är det Facebooks version av Stories som har börjat locka över annonsörer. Enligt reklamcheferna som har intervjuats i artikeln har annonspengar först och främst börjat flyttas över till Instagram från Facabooks vanliga nyhetsflöde.

“Vi ser att större kunder sakta flyttar över deras Facebook-budget till Instagram eftersom att det är där som publikens ögon flyttar sig”, säger av de intervjuade till sajten.

Men när de stora företagen flyttar till Instagram Stories innebär det i sin tur att de mindre, som var tidiga till plattformen, börjar oroa sig över att annonseringen på plattformen börjar bli för hög.

Vissa har börjat snegla på andra alternativ – och då rör sig ögonen mot Facebook Stories. Samtidigt går det bara att köpa utrymme där om man redan köper annonser på antingen Instagram Stories eller i Facebooks vanliga nyhetsflöde.

“Annonser i Instagram Stories var billigare och mer effektiva än andra placeringar, men vi är i en fas där priset blir högre allt eftersom att fler annonsörer auktionerar för visningar”, Simon Lejeune, chef för användarförvärv på flygbokningsappen Hopper.

Enligt Facebook själva har Facebook Stories ungefär 150 miljoner användare, jämfört med Instagram Stories 400 miljoner.

Därmed ser det ut som att Facebook kan ha hittat ett sätt att behålla annonspengarna, trots att priset på deras mest populära plattform skrämmer bort mindre annonsörer.

Läs fler artiklar
LÄS MER