Sök

De lämnar toppjobben för att starta aktivitetsplattform för barn

Friendtivity

Lena Wijkström och Louise Wachtmeister. Foto: Press/Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Friendtivity vill göra det smidigare och billigare för barn att delta i aktiviteter.
"Vi vill självklart skala upp så fort som möjligt", säger medgrundaren Louise Wachtmeister som nu lämnar MTG.

Sitter du på jobbet och drömmer dig bort om att förverkliga den där perfekta startupidén du har?

För många stannar det vid en dröm – men det finns såklart dem som tar steget också, som Louise Wachtmeister och Lena Wijkström. De har lämnat toppjobb på MTG och SEB och lanserar nu sitt nya bolag Friendtivity, en plattform där föräldrar och barn kan boka aktiviteter.

Louise Wachtmeister lämnar MTG efter fem år där hon senast axlat rollen som nordisk central marknadschef.

”MTG har varit en jätteresa med den ständigt digitala accelererade transformeringen", säger hon. 

Louise Wachtmeister är även en rutinerad bolagsbyggare som bland annat grundat det börsnoterade sociala nätverket ASMALLWORLD. 

"Är man entreprenör har man det alltid i sig”, kommenterar hon. 

Nu ligger allt fokus på Friendtivity som är en plattform där föräldrar kan söka aktiviteter för sina barn utifrån område och typ av aktivitet. Ledare, ofta studenter och unga personer, registrerar sina aktiviteter och genomför dem sedan med barnen i grupper om högst fyra. En förälder agerar ”grupp-admin” och mötena sker i närområden eller hemma hos något av barnen, som befinner sig i åldrarna 6-12 år. 

Louise Wachtmeister berättar att både hon och medgrundaren Lena Wijkström, som varit transaktionsansvarig inom förvärvsfinansieringar på SEB, är trebarnsmammor. De har även en bakgrund inom elitidrott och växte upp med ett aktivt schema.

”Men det kan vara svårt att få plats och det kan vara dyrt. Vi löser tillgängligheten, om det är en grupp med fyra barn kostar det 95 kronor i timmen per barn”, berättar Louise Wachtmeister.

Hon berättar att plattformen hittills lockat till sig hundratals ledare inom allt från musik till programmering. Tanken är att resurser i hemmet, som piano eller pingis, ska kunna användas.  Friendtivity tar på sig arbetsgivaransvaret och anställer ledarna.

Målet är att skala upp genom satsningar på fler städer och visionen är att nå 10 procent av alla barn i Sverige inom några år. 

Då gäller det att ligga i. Bolaget är självfinansierat men grundarna planerar att ta in riskkapital inom kort.

”Vi vill växa snabbt. Ingen annan gör det här och responsen har varit fantastisk, vi vill självklart skala upp så fort som möjligt”, säger Louise Wachtmeister.

Råd till dem som funderar på att själva ta steget och grunda en startup?

”Det viktigaste är att man har rätt partner med sig, det är nyckeln i allt. Jag och Lena har varit på storbolag länge och kompletterar varandra bra, hon med bank och finans och jag med media och marknad”, säger  Louise Wachtmeister.

Läs mer